Boekrecensie: Je bent prachtig – Ann Napolitano

Twee weken geleden kwam op de Facebookpagina van Uitgeverij Luitingh-Sijthoff de oproep om mee te doen met een leesclub van dit boek. Het verhaal werd vergeleken met het boek Little Women, dat een van mijn lievelingsboeken is. Ik werd dus erg enthousiast van deze oproep en besloot me aan te melden. Tot mijn grote verbazing werd ik uitgekozen en ontving ik een mooi vooruitleesexemplaar, mijn eerste! Vandaag, op 12 maart, verschijnt het boek officieel en ligt het in de boekhandel. In deze recensie leg ik uit wat ik van het boek vond, inclusief enkele spoilers.

De vier zussen Padovano, Julia, Sylvie, Cecelia en Emeline, zijn erg hecht en delen alles met elkaar. Ook als tragedie voorkomt in de familie kunnen ze op elkaar bouwen en elkaar vertrouwen. Julia trouwt met de stille, verlegen William Waters, die als vanzelf opgenomen wordt in deze liefdevolle familie.

Maar deze vereniging duurt niet erg lang en de familie valt uit elkaar. Verschillende gebeurtenissen volgen elkaar op, die ervoor zorgen dat een verzoening ver weg lijkt te zijn. Is de liefde tussen de familieleden groot genoeg om elkaar te vergeven en weer nader tot elkaar te komen?

Het boek is heel beschrijvend geschreven met weinig dialogen en weinig gebeurtenissen. Voor een dikke pil van ruim vierhonderd bladzijdes verloopt het verhaal traag, en is het naar mijn mening daardoor ook erg langdradig. Er is veel familiedrama waar veel over wordt verteld (en niet laten zien); voor mijn gevoel blijft het oppervlakkig en leer je als lezer de personages niet écht kennen. Ook vond ik sommige gebeurtenissen en besluiten ongeloofwaardig, zoals dat William Julia ineens verlaat en dat Sylvie dan vervolgens vrij snel en gemakkelijk met hem trouwt.

Tot een derde van het boek kon het verhaal mij boeien, maar daarna begon ik het verhaal meer te scannen en zelfs delen over te slaan. Aan het eind bleek dat ik niet veel had gemist uit die delen. Ik wilde het verhaal erg graag mooi vinden, maar het was gewoon niet het boek voor mij, of misschien niet op dit moment. Wellicht herlees ik hem nog eens. Als je van familiedrama’s houdt die erg beschrijvend zijn met weinig dialogen, dan is dit een boek voor jou. Ik geef het boek 2,5 sterren.