Boekrecensie: De acht bergen – Paolo Cognetti

Ik lees best wel veel. Heel veel. Fictie, non-fictie, tijdschriften, noem het maar op. De laatste tijd ben ik weer veel fictie aan het lezen en dan ook literatuur. Het leek me leuk om dus voor jullie regelmatig een boekrecensie te plaatsen, zodat je kunt zien wat ik momenteel lees, maar ook om te kijken of een boek de moeite waard is om te kopen of te lenen bij de bibliotheek. Niet dat mijn mening de universele mening is, maar een ervaring lezen helpt altijd wel! 🙂

Korte samenvatting

Recentelijk heb ik het boek ‘De acht bergen’ van Paolo Cognetti gelezen. Het boek gaat over Pietro, een stadsjongen uit Milaan. Zijn ouders hebben elkaar in de bergen ontmoet en delen deze passie. Elke zomer gaan ze naar hun zomerhuisje in de bergen. Zijn moeder blijft dan thuis en zijn vader trekt elke dag de bergen in. Hij kent ze inmiddels allemaal en neemt ook Pietro regelmatig mee, ondanks zijn hoogteziekte.

In de bergen ontmoet Pietro Bruno, een jongen die vlakbij hen woont. Het is een actieve jongen die veel onderneemt en goed in de natuur kan leven. Elke zomer trekken ze er samen op uit in de bergen. Er ontstaat een hechte vriendschap. Later groeien ze toch nog uit elkaar, maar op het laatste moment vinden ze elkaar wel weer terug.

Mijn mening

Het is een intrigerend boek. Het komt wat langzaam op gang, maar daarna neemt het je mee. De tweede helft van het boek lees je dan ook in één ruk uit. Je hoeft niet per se een liefhebber van bergen te zijn, want het lezen over de vriendschap tussen Pietro en Bruno is al erg bijzonder. Er lijkt niet heel veel te gebeuren in het boek, maar aan het eind komen er toch wat passages die je sneller wilt lezen.

De schrijfstijl is zeer prettig. De schrijver kiest voor een uitgebreide omschrijving, als dat nodig is, maar hij gaat over tot korte beschrijvingen en dialogen als het verhaal daarom vraagt. Het boek is opgebouwd uit drie delen met daarin nog verschillende hoofdstukken, wat heel prettig leest. Al met al is het een bijzonder boek om minstens één keer te lezen!

Heb jij het boek ook gelezen? Wat vond jij er dan van? Of ben je dat van plan na het lezen van deze recensie? Laat het me weten in een reactie 🙂