Boekrecensie: ‘t Hooge Nest – Roxane van Iperen

Dit boek had ik al heel veel langs zien komen op bookstagram en hij stond dus ook hoog op mijn leeslijstje. Eerste wilde ik hem als luisterboek gaan luisteren, omdat hij gratis te beluisteren was op de app Luisterbieb. Voor de zekerheid had ik hem ook maar gereserveerd bij de bibliotheek en wat ben ik daar blij mee! Ik lees boeken toch liever dan dat ik ze beluister. Gelukkig stond ie vrij snel voor me klaar en kon ik gaan lezen.

Boeken over de Tweede Wereldoorlog fascineren me, want elk boek geeft weer meer informatie over die periode. Het is een relatief korte periode geweest, vijf jaar, maar toch is er immens veel gebeurd. Ik heb het idee dat ik nog lang niet alles weet. Boeken over het verzet vind ik vooral interessant, omdat ze erg bijzondere verhalen vertellen.

De twee Joodse zussen Janny en Lien werken tijdens de Tweede Wereldoorlog mee aan het verzet. Wanneer het te gevaarlijk voor hen wordt om in de grote steden aan de slag te blijven, zoeken ze een nieuwe woonplaats, eerst in Bergen en vervolgens in het huis ‘t Hooge Nest in het Gooi. Dit is het huis waarin de auteur nu zelf woont. Tijdens hun verbouwing ontdekten ze onderduikplekken in het huis en ze besloot het te gaan onderzoeken.

Janny en Lien runnen in de tweede helft van de Tweede Wereldoorlog in dit huis een onderduikadres. Dit gaat een hele lange tijd goed, totdat ze alsnog worden verraden. Ze komen via Kamp Westerbork terecht in Auschwitz waar ze ook de gezusters Frank leren kennen. Overleven Janny en Lien de oorlog? En welke vreselijke ontberingen zien zij in de verschillende kampen?

Wat een indrukwekkend verhaal! En ongelooflijk informatief. Ik heb weer heel veel meer geleerd over het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. De auteur is ook heel nauwkeurig geweest en je merkt het intensieve onderzoek dat vooraf is gegaan aan het schrijven van dit boek. Het verhaal is ontzettend gedetailleerd zonder over te komen als een zwaar non-fictieboek.

Dat is ook gelijk een kracht van dit verhaal. Het geeft veel informatie, maar is ontzettend verhalend geschreven waardoor je verder wilt lezen en het erg spannend is. Je wilt weten hoe het afloopt met Janny en Lien en leest het laatste deel zo achter elkaar uit. Het feit dat de auteur journalist is en dus normaal ook zo veel onderzoek doet, heeft in zijn voordeel gewerkt voor dit boek. Het leest vlot en je leeft mee met de personages. Ik ben blij dat ik dit keer deze bookstagram hype heb opgepakt, haha. Ik geef het boek vijf sterren!

Bestel het boek op Bazarow!