Boekrecensie: De tatoeëerder van Auschwitz – Heather Morris

Dit boek kocht mijn vriend op het vliegveld tijdens een van onze vakanties. Hij las het in de eerste dagen van onze vakantie zo achter elkaar uit. Aangezien hij het toen een goed boek vond, besloot ik vorige week dit boek erbij te pakken en te lezen voor tussendoor. De laatste tijd heb ik een aantal boeken gelezen die zich afspelen tijdens de Tweede Wereldoorlog of in de tijd eromheen, dus het leek me een interessant verhaal.

De Slowaakse Jood Lale Sokolov komt in april 1942 in Auschwitz terecht en krijgt de baan van tatoeëerder. Elke gevangene die naar het concentratiekamp wordt gedeporteerd, krijgt van Lale zijn of haar nummer op de linker onderarm getatoeëerd, ook Gita. In het kamp ontluikt hun liefde die verschillende hindernissen moet doorstaan.

Al die jaren na de oorlog hebben ze verzwegen over hoe hun relatie is ontstaan, maar uiteindelijk na de dood van Gita vertelt Lale hoe op die verschrikkelijke plek een bijzondere band kon ontstaan.

Het boek is opgedeeld in relatief korte hoofdstukken en de zinnen zijn vrij kort. Hierdoor is de zinsbouw niet al te complex, waardoor de schrijfstijl zeer prettig is. De auteur had het verhaal namelijk eerst als een film bedacht. Het leest door deze schrijfstijl heel vlot en je leest het boek achter elkaar uit. De spanning wordt opgebouwd, doordat je wilt weten hoe het afloopt met de personages.

De hoofdfiguren zijn interessant om te volgen in hun beginnende relatie, alleen lijkt het allemaal wat rooskleuriger gebracht dan in werkelijkheid zal zijn geweest. Het verhaal lijkt wat geromantiseerd, wat weer klopt met het eerste idee voor een film. Deze voorstelling van de gebeurtenissen zorgt ervoor dat het aan het eind wat minder geloofwaardig overkomt dan je in eerste instantie dacht. Zeker als je de extra informatie achterin het boek leest.

Desondanks geef ik het boek vier sterren, want het verhaal an sich is spannend, vlot geschreven en interessant. Of het nu helemaal op de waarheid is gebaseerd, laat ik dan maar even los, want verder vond ik het een goed boek! We hebben vorige week meteen haar tweede boek besteld, Cilka’s journey, over een belangrijk personage in dit boek. Ik ben heel benieuwd naar haar verhaal.

Bestel dit boek via Bazarow!