Boekrecensie: De Goldbaum dynastie – Natasha Solomons

Soms gebeurt er het volgende: ik loop de boekhandel in op zoek naar dat ene boek dat al een tijdje op mijn verlanglijstje staat en dat je nu eindelijk van jezelf mag gaan kopen. Je vindt het boek, snuffelt nog wat rond in de winkel, leest wat flapteksten en ziet dan enkele boeken liggen die weer op je verlanglijstje gaan.

Maar een van die boeken is het ultieme boek, het boek dat je zo leuk lijkt dat je het niet kunt laten liggen en dan loop je plotseling met twee boeken naar buiten. Eén meer dan wat je van plan was. De Goldbaum dynastie was dat extra boek.

1911, Greta Goldbaum van de Weense tak van de steenrijke Europese en Joodse bankiersfamilie Goldbaum moet trouwen met haar Engelse neef Albert om de banden tussen de verschillende huizen te versterken. Greta heeft hem nog nooit ontmoet en vindt hem uiteindelijk erg saai en zachtaardig als ze met hem is getrouwd. Ze vindt gelukkig haar passie in tuinieren, maar komt later toch nader tot hem.

Ondertussen lezen we over de ontwikkelingen rondom de Eerste Wereldoorlog en over hoe de invloedrijke familie Goldbaum daarin een rol kan en wil spelen. De scheiding in Europa door de oorlog zorgt ervoor dat Greta moet kiezen tussen haar nieuwe familie en eigen gezin en haar oude Weense familie.

Dit is een schitterende familiegeschiedenis, gebaseerd op de bestaande bankiersfamilie Rothschild. De persoonlijke veranderingen van de personages en hoe ze daarmee omgaan, zijn prachtig verweven met de politieke intriges die op dat moment speelden. Er wordt makkelijk geschakeld van het een naar het ander zonder dat het verhaal langdradig of saai wordt. De schrijfstijl is prettig en ook al is het een dikke pil, je leest hem zo achter elkaar uit. De spanning blijft hoog en je wilt weten hoe het met elk afzonderlijk familielid afloopt.

Greta is een interessant personage, eveneens haar man Albert en haar broer Otto. Ik zou graag meer over haar willen lezen, maar aan de andere kant doet dit boek het erg goed als stand alone. Ik weet niet of ik een serie of vervolg zie zitten; liever een andere historische roman van dezelfde auteur, want ik zou graag meer van haar willen lezen. Greta verandert erg veel en ook de dynamiek in de relatie met Albert is interessant om te lezen. Ik geef dit boek vijf sterren en hoop op gauw een nieuwe, soortgelijke roman van dezelfde auteur. Ik ben heel blij dat dit mijn extra boek uit de boekhandel was dit keer!

Bestel dit boek via Bazarow!