Boekrecensie: De stilte van de witte stad – Eva García Sáenz de Urturi

Vorige maand heb ik voor het eerst een buddy read gedaan, wat ik heel leuk vond. Ik had wel al eens eerder meegelezen in een online leesclub, maar nog niet één op één met iemand een boek in stukjes gelezen en besproken. Dit was het boek dat we lazen en de buddy read is zeker voor herhaling vatbaar.

Inspecteur Unai onderzoekt een reeks moorden in het Spaanse stadje Vitoria. De moorden lijken allemaal op dezelfde manier gepleegd te worden en wat nog gekker is, is dat de moorden een vervolg lijken te zijn van een reeks bizarre moorden twintig jaar geleden. Aan Unai de taak om dit mysterie op te lossen, terwijl hij ook nog moet samenwerken met zijn nieuwe baas.

Allereerst vond ik het fijn om het boek in delen te lezen, aangezien het een behoorlijk dikke pil is van bijna 500 bladzijdes. Het bespreken van telkens 100 bladzijdes zorgde ervoor dat ik alles vers in het geheugen hield om zo verder te gaan met het volgende deel.

Wat op zich handig was, want het was niet een heel spannend boek. Ik zou het geen literaire thriller willen noemen, maar eerder een spannend boek. Het had mysterie, moord, intriges en een beetje romantiek. De eerste helft van het boek kabbelde een beetje voort tot er een moment kwam dat je toch graag het boek uit wilt lezen. Je vliegt door de laatste 100 bladzijdes heen. Dan vliegen de plottwists om je oren.

De hoofdstukken zijn afwisselend lang en kort en de schrijfstijl is vlot en prettig. Alle Spaanse namen en plekken waren wel verwarrend aan het begin, maar het wende na een tijdje. Ik geef het boek drie sterren. Mocht ik deel 2 en 3 ergens goedkoop zien liggen, dan neem ik ze mee, maar anders heb ik nog genoeg andere leuke boeken liggen die ik eerst wil proberen.

Bestel hier het boek via Bazarow.