Boekrecensie: Het geheim van Silvermoor – Tracy Rees

Voor Hebban mocht ik weer een boek buzzen en dit keer was het een historische roman, een boek uit mijn lievelingsgenre. Ik had nog niets van deze auteur gelezen, dus het leek me leuk om haar schrijfstijl te proberen. In deze recensie leg ik uit wat ik van het boek vond.

Het verhaal speelt zich af rond de eeuwwisseling van 1900. Jonge tieners Josie en Tommy wonen vlak bij elkaar in twee verschillende mijnstadjes. Tommy droomt al snel over grootse plannen voor zijn leven. Als hij klaar is met de lagere school, wil hij verder studeren, maar hij moet de mijn in, net zoals alle andere jongens van zijn leeftijd. Josie zal bovengronds moeten werken en zit dus ook vast in hetzelfde patroon.

Josie en Tommy groeien naar elkaar toe en ontdekken een geheim bij een van de verlaten landhuizen van de adel die de mijnindustrie in handen heeft. Allebei zoeken ze een uitweg uit hun alledaags bestaan, zeker als Josie zich steeds minder verbonden voelt met haar familie. Lukt het hen om verder te komen in het leven?

Ik was aangenaam verrast door de schrijfstijl en vond het boek heel prettig lezen. De hoofdstukken zijn kort en zorgen voor spanning, waardoor je het verhaal snel verder wilt lezen. Deel 1 was vooral een kennismaking met alle personages en was nog niet zozeer spannend. Deel 2 werd spannend: er gebeurde veel van wat er beloofd was op de achterflap. Hierin lees je over de ontwikkelingen in de toekomst van Josie en Tommy, en over een verborgen geheim. Dit deel las ik dan ook heel snel uit.

Deel 3 begon spannend, maar kabbelde daarna door naar het eind. Het zorgde ervoor dat ik het niet snel wilde uitlezen en daarnaast gaven de laatste dertig bladzijdes zoveel informatie en gebeurde er zoveel dat het verhaal voor mijn gevoel wat werd afgeraffeld. Uiteindelijk had ik ook wat meer over het landhuis willen lezen; de titel van het boek suggereert wat anders dan je daadwerkelijk leest. De historische context van de mijnsteden was wel interessant om te lezen en daarom vond ik het uiteindelijk een leuk boek om te lezen. Ik geef het boek 3,5 sterren.