Boekrecensie: Meneer Droste van het Kinderboekenmuseum – Sjoerd Kuyper

Zo gedurende de maand lees ik ook af en toe wat kinderboeken om mijn kennis over jeugdliteratuur bij te houden. Dit boek trok mijn aandacht in de bibliotheek en moest ik dus wel meenemen. Het leek op een boek dat om lezen en schrijven ging en dat was helemaal waar. In deze recensie vertel ik jullie waarom ik er zo van genoten heb.

Meneer Droste is nachtwaker in het Kinderboekenmuseum en gaat binnenkort met pensioen. Hij wil graag herinnerd worden en ook een plekje krijgen in het Kinderboekenmuseum. Daarom zou hij graag een boek willen schrijven, maar dat blijkt lastiger dan gedacht. Zijn kleinzoon Tiuri heeft als wens om een nachtje in het museum te slapen, net zoals zijn moeder vroeger altijd deed. Hij merkt op dat in het Kinderboekenmuseum vooral alle hoofdpersonen bekend blijven bij het publiek in plaats van de schrijver, dus hij wil graag dat er een boek óver zijn opa wordt geschreven en schakelt daarbij hulp in.

Wat vind ik dit een knap verhaal! Het boek bestaat uit meerdere verhalen in verhalen, oftewel volgens het Droste-effect. We lezen over meneer Droste en Tiuri, over de schrijver die het boek over meneer Droste schrijft en ín dat geschreven boek zitten ook nog verhalen. Aan het begin moest ik daarom nog wat in het verhaal komen, maar uiteindelijk kwam ik over de helft helemaal in het verhaal en genoot ik heel erg. De auteur noemt nergens namen van bekende kinderboekenschrijvers, maar door de omschrijvingen weet je wel om wie het gaat.

Het is echt een boek voor elke kinderboekenliefhebber en leesbevorderaar. De meerwaarde van lezen en schrijven wordt mooi omschreven door Tiuri zelf, en daarmee is het een mooi voorleesboek vanaf ongeveer groep 5. Af en toe ging ik zelfs denken of het geen boek is dat op waarheid gebaseerd is, maar volgens mij niet, want ik kon het nergens vinden. Het boek is zeker weten een mooie aanwinst op de schoolbibliotheek! Ik geef het boek vijf sterren.