Boekrecensie: Tussen de regels door – Rachel Hauck

Vorig jaar kreeg ik een recensie-exemplaar van dit boek opgestuurd. Het boek ging over een bibliotheek, over boeken en over een geheim genootschap. Ik wist genoeg! Ik wilde dit boek graag lezen en was dan ook heel benieuwd naar dit verhaal. Nog niet eerder las ik een boek van deze auteur en ik zal in deze recensie vertellen wat ik van deze eerste ervaring vond.

Het verhaal speelt zich af in New York. Vijf mensen krijgen een anonieme uitnodiging voor een geheim genootschap in een mooie, oude bibliotheek. Niemand weet wie erachter zit. Iedereen heeft zo zijn eigen zorgen, maar denkt er niet aan om deze problemen in het gezelschap te delen. Ze besluiten wel elke maandagavond samen te komen in de bibliotheek om samen te eten en te praten van de afgelopen week.

Personal assistent Lexa, zakenvrouw Coral, literatuurprofessor Jett, taxichauffeur Chuck en weduwnaar Ed leren elkaar elke week een beetje meer kennen en zien elkaar langzamerhand ook buiten de bijeenkomsten van het genootschap om. Hierdoor groeien ze meer en meer naar elkaar toe en beginnen ze erin te geloven dat het praten met elkaar ieders problemen kan oplossen.

Ik vond het een mooi, langzaam verhaal dat een goede boodschap meegeeft in alle vijf verhalen. De spanning wordt goed vastgehouden door steeds maar snippertjes informatie weg te geven bij ieder personage. De ontknopingen van iedereen waren niet allemaal even spectaculair, maar het hield de aandacht gedurende het lezen wel vast. Het is een verrassend dikke pil die aan het begin vlot leest, in het midden een beetje door kabbelt en daarna een sprint neemt tot aan het eind. De personages worden zo wel heel goed gevormd en je leeft met hen allemaal mee. Het geloofsaspect komt terug bij Coral en ik ben blij dat het bij één personage is gebleven, anders was het te veel geweest. Het einde gaat wat rap en pakt wel heel goed uit bij iedereen, maar het maakt het verhaal wel een rond geheel, wat wel nodig was bij dit boek. De open vragen moesten beantwoord worden. Ik weet nog niet of ik weer een boek van deze auteur zou lezen. De schrijfstijl was prettig, maar dit gelezen boek sprak mij denk ik niet genoeg aan voor een volgend boek. Ik geef dit boek 3,5 sterren.