Boekrecensie: Het boek van verloren namen – Kristin Harmel

Dit voorjaar kreeg ik een mooi boek opgestuurd dat in het genre oorlogsroman valt. Ik wilde eigenlijk pas in juni beginnen in dit boek, maar het plot en de omslag trokken me zo erg dat ik alvast maar alvast begon. Dat was een goede keuze, want ik kon het boek niet meer wegleggen. Ik las hem achter elkaar uit. In deze recensie leg ik uit waarom ik het boek zo goed vind.

Eva Abrams, vroeger Eva Traube, werkt als bibliothecaresse in Amerika en ziet in de krant een oproep uit Duitsland met een boek dat zij herkent als ‘het boek van verloren namen’. Ze besluit naar Duitsland te gaan om herenigd te worden met dit boek dat zestig jaar geleden zo’n grote rol voor haar heeft gespeeld en om een mysterie voor haarzelf op te lossen.

Het boek bevat een code die Eva erin heeft geplaatst om de echte namen van Joodse kinderen die een nieuwe identiteit moesten aannemen, niet te vergeten. Maar het boek kan haar ook antwoorden geven op het verdwijnen van haar grote liefde. Zal de vraag voor haar beantwoord worden?

Allereerst was dit een nieuwe auteur voor mij van wie ik zeker nog een ander boek wil lezen. Ze heeft een fijne schrijfstijl en brengt spanning aan in het verhaal. De balans tussen hoofdstukken in het heden en verleden is precies goed, waardoor het verhaal mooi wordt opgebouwd. De auteur omschrijft de personages zo dat je met hen gaat meeleven en als lezer kan je de omgeving en ruimtes goed voor je zien. Je snapt heel goed waarom de moeder van Eva op een bepaalde manier reageert of wat Eva voelt op dat moment.

Het boek is echt een liefdesverhaal en is her en der wel wat geromantiseerd, maar ik vond het niet storend en ook niet heel erg ongeloofwaardig overkomen. Het had zo kunnen gaan. De titel doet vermoeden dat we wat meer over de kinderen met de verloren identiteiten zullen lezen, maar die spelen eigenlijk maar een minimale rol. Dat was nog wel een interessante extra verhaallijn geweest, wat het romantische misschien wat meer geloofwaardiger had gemaakt. Al met al vind ik het een mooie, spannende en goed geschreven roman met de Tweede Wereldoorlog als achtergrond. Ik geef het boek vijf sterren.