Boekrecensie: De verborgen apotheek – Sarah Penner

Vorige maand had ik een stapeltje historische romans uit de bibliotheek gehaald die mij interessant leken. Ze moesten alweer snel terug naar de bibliotheek, dus ik besloot een paar op te pakken voordat ik ze weer moest inleveren. Dit bleek met dit boek een goede zet te zijn en in deze recensie leg ik uit waarom ik van dit boek genoten heb.

Londen, 1791. Nella is een slimme apothekeres, maar gebruikt haar kennis voornamelijk om vergif te maken en die te verkopen aan vrouwen die van een man af willen. Op een dag wacht ze op een nieuwe klant, de twaalfjarige Eliza Fanning, in haar verborgen apotheek. Dit bezoek brengt heel wat veranderingen op gang.

Londen, heden. Caroline is een slimme historicus, maar heeft nooit haar dromen echt waar kunnen maken. Ze viert haar trouwdag alleen in Londen, als blijkt dat haar man niet eerlijk is geweest. Bij het wandelen langs de Theems vindt ze een apothekersflesje. Ze besluit op onderzoek uit te gaan en ontdekt een aantal apothekersmoorden. Het heden en verleden lijken met elkaar verstrengeld te raken.

Dit boek is een echte pageturner! De schrijfstijl is zo prettig en het verhaal is zo spannend, dat je het boek niet meer weg kunt leggen. Je leest hem zo in een paar dagen achter elkaar uit. De wisselingen van perspectief tussen Nella, Eliza en Caroline zijn goed te volgen en maken het verhaal spannend. Ik vond beide verhaallijnen, heden en verleden, heel goed geschreven en het is knap hoe de auteur beide verhalen met elkaar heeft verweven. De crisis die Caroline in Londen heeft, is heel knap gevonden. Al met al, een spannende historische roman met een goed plot en fijne personages. Ik geef het boek vijf sterren.