Boekrecensie: Roadtrip – Graeme Simsion & Anne Buist

Drie jaar geleden las ik het boek Camino van deze auteurs en was meteen verkocht: ik zou zelf een camino gaan lopen. Door dit boek leerde ik over de Camino de Santiago. Twee jaar geleden heb ik het Engelse origineel van dit boek gelezen en een paar maanden daarna heb ik alleen ook daadwerkelijk mijn eerste camino gelopen, de Camino Inglès van ongeveer 115 kilometer in zes etappes. Wat was dat een bijzondere ervaring!

Toen ik zag dat er een vervolg op dit boek zou komen, ging ik meteen op zoek naar het originele boek, maar die vond ik nergens. Two Steps Onward zal hoogstwaarschijnlijk volgend jaar als paperback verschijnen in Europa. Toen heb ik maar de Nederlandse vertaling uit de bibliotheek meegenomen. In deze recensie leg ik uit wat ik van het vervolg vind.

Zoë en Martin hebben elkaar drie jaar geleden op de camino in Spanje en Frankrijk leren kennen. Camille, de vriendin van Zoë, heeft te horen gekregen dat ze MS heeft en wil graag de pelgrimstocht naar Rome vanuit Frankrijk lopen. Zoë, Martin, Camille, haar man Gilbert, Bernhard, de jonge ingenieur uit boek 1, en Sarah, Martins dochter, gaan samen op pad.

De wandeltocht is anders dan de vorige. Camille zoekt uit wat ze wil, net zoals Sarah die een tussenjaar heeft genomen. Ondertussen vogelen Zoë en Martin uit wat voor soort relatie ze kunnen hebben.

Dit vervolg is inderdaad heel anders dan het eerste boek. Het gaat veel meer om de personages en hun problemen. We lezen iets minder over de tocht en de omgeving, en eigenlijk helemaal niet over de pelgrims die ze ontmoeten. Het boek had van mij vijftig procent minder over eten en wijn kunnen vertellen. De diepgaande uitwerking van de personages is dan wel weer fijn voor een vervolgdeel, want je leert bijvoorbeeld Sarah nu heel goed kennen. Het geeft wat achtergrond voor het eerste boek.

Maar dit boek zorgt er bij mij niet voor dat ik deze tocht naar Rome wil gaan lopen, wat ik wel jammer vind. Het was het net niet allemaal; niet zo speels, fris en sprankelend als Camino. De schrijfstijl is wel weer fijn en vlot. De auteurs zijn denk ik gewoon niet zo goed in vervolgen schrijven, zoals bij The Rosie Project. Maar als er een derde deel komt, zou ik het alsnog willen lezen. Ik geef dit boek 3,5 sterren.