Boekrecensie: Dochters van de Dordogne – Dinah Jeffries

Van HarperCollins Holland mocht ik dit boek vooruitlezen en recenseren. In deze recensie leg ik uit wat ik van het boek vond.

Frankrijk, 1944. De drie zussen Hélène, Élise en Florence hebben zo hun eigen problemen aan het eind van de Tweede Wereldoorlog. Wanneer hun moeder hen naar Frankrijk heeft gestuurd en zelf in Engeland is gebleven, neemt de oudste zus, Hélene, de taak op zich om voor haar zussen te zorgen en geld te verdienen als verpleegster. De middelste zus, Élise, heeft zich aangesloten bij het verzet en zet zich fel in om te vechten tegen de Duitsers.

De jongste zus, Florence, tuiniert, doet het huishouden en kookt en bakt met weinig ingrediënten de lekkerste recepten. De zussen maken heel wat mee in deze duistere tijden, maar dan komt er ook nog een familiegeheim in hun midden. Hoe gaan de zussen hiermee om? Dit boek is het eerste deel van een trilogie.

Ik vond het een spannend boek dat zich afspeelde op een interessante locatie. Ik ben fan van oorlogsromans en vind het dan altijd leerzaam om over deze periode te lezen vanuit steeds een andere setting. Hierin slaagt de auteur goed. Ze neemt me mee naar een Frans dorpje en vertelt over allerlei personages. Het verhaal moest even op gang komen, maar halverwege het boek gebeuren er een paar spannende dingen waardoor je de tweede helft sneller achter elkaar uitleest.

Wel worden er veel personages geïntroduceerd van wie de achtergrond niet helemaal uitgewerkt is. Ook blijven de emoties rondom de ontwikkelingen van de drie zussen enigszins vlak, waardoor je niet echt gaat meeleven met hen. Het boek is meer beschrijvend dan verhalend. De echte spanning die je in een verhaal zuigt en meeneemt, is niet aanwezig. Desondanks wil ik graag de volgende twee delen lezen, want ik wil nog heel graag weten hoe het nu zit met de moeder van de drie zussen. Al met al een boek om fijn weg te lezen; ik geef het vier sterren.