Boekrecensie: De crèche – Elle van Rijn
Boekrecensie: De crèche – Elle van Rijn

Boekrecensie: De crèche – Elle van Rijn

Afgelopen december las ik Noem geen namen. Ik was toen helemaal overweldigd door dat heldhaftige verhaal en in de ban van deze geschiedenis uit de Tweede Wereldoorlog. Begin dit jaar heb ik de film Süskind daarom gekeken, die ik ook heel spannend, interessant en goed vond. Toen kon ik niet achterblijven met het lezen van dit boek. Ik zag hem per toeval in de bieb staan en nam hem mee. Ik las hem als buddy read en we hebben weer ontzettend veel geleerd. In deze recensie leg ik uit wat ik van het boek vond.

Het verhaal speelt zich af in Amsterdam in 1942 en 1943 bij de Hollandsche Schouwberg waar Joden uit heel Nederland opgevangen worden, voordat ze gedeporteerd worden naar Westerbork. Tegenover de schouwburg worden de Joodse kinderen uit deze gezinnen opgevangen in de Joodse crèche.

Betty is kinderverzorgster en houdt zich bezig met de zorg van deze kinderen. Al gauw merkt ze dat er kinderen verdwijnen en wordt ze zelf ook gevraagd mee te helpen met het wegsmokkelen van de kinderen. Ruim zeshonderd Joodse kinderen zijn voor de ogen van de Duitsers naar allerlei onderduikadressen gebracht, om hen te redden van de dood.

Wat blijft dit toch een stukje indrukwekkende geschiedenis uit de Tweede Wereldoorlog! Dit boek belicht de kant vanuit Betty en hoe zij de grootschalige operatie heeft zien groeien. Ze maakt soms gevaarlijke situaties mee, maar de werknemers van de crèche hebben heel wat voor elkaar kunnen krijgen, terwijl de Duitsers het niet doorhadden. Elk hoofdstuk begint met een stukje context van wat er op die datum gaande is, wat zorgt dat je de acties en reacties van de personages in dat hoofdstuk goed begrijpt. Er is ook zoveel gebeurd in die jaren.

De schrijfstijl is heel prettig. Ik las het boek zo weg en vond Betty’s sarcastische opmerkingen en grapjes heel leuk om te lezen. Ze was lekker eigenwijs, rebels en had veel doorzettingsvermogen. Het boek weeft luchtige situaties over enkele liefdesrelaties er moeiteloos doorheen. Het enige wat ik echt storend vond aan deze editie is de vele taal-, typ- en spelfouten. Zo zonde van zo’n goed verhaal! Een goeie redactieronde had de fouten eruit kunnen halen. Maar het verhaal is een echte aanrader! Ik geef het boek vier sterren.