Boekrecensie: Het toevluchtsoord voor gebroken harten – Susan Anne Mason

Vorige maand kreeg ik dit mooie recensie-exemplaar opgestuurd. Ik was erg benieuwd naar dit verhaal, omdat het op waarheid gebaseerd zou zijn en zich afspeelde rond de Tweede Wereldoorlog. Ik kende deze auteur nog niet en zag dat het boek onderdeel was van een serie. Al die factoren bij elkaar maakten dat ik erg nieuwsgierig was geworden naar dit boek. In deze recensie leg ik uit wat ik van het boek vond.

Toronto, 1939. Olivia Rosetti is ongehuwd zwanger en wordt tot haar verbazing daarvoor gearresteerd. Ze wordt naar een heropvoedingsgesticht gestuurd, waar de vreselijkste dingen gebeuren en waar ze uiteindelijk ook bevalt van haar baby. Als ze weer vrijkomt, is ze vastbesloten vrouwen in een soortgelijke situatie te helpen.

Ze ontmoet Ruth Bennington en samen openen ze een toevluchtsoord voor vrouwen die nergens anders terechtkunnen. Olivia probeert ondertussen haar verleden te verwerken en te ontdekken of ze weer openstaat voor de liefde.

Dit boek is een liefdesverhaal tegen de achtergrond van naastenliefde en je inzetten voor de medemens. Olivia is een sterke vrouw met veel doorzettingsvermogen die wil voorkomen dat andere vrouwen meemaken wat er bij haar is gebeurd. Ze ontmoet Darius Reed en zijn dochtertje en kan met zijn hulp opgedane trauma’s verwerken. Ook is Ruth een heel sterk karakter. Ze staat achter Olivia en helpt haar waar nodig. De schrijfstijl is vlot en prettig. Het boek heeft relatief korte hoofdstukken.

Ik had graag wat meer willen weten over de gebeurtenissen in het gesticht, daar lezen we weinig tot niets over. Wat gebeurde daar en met welk doel? Wie deed dat? Daarnaast had ik niet het idee dat het boek zich afspeelde tijdens de Tweede Wereldoorlog. Her en der werd de oorlog terloops genoemd, maar het had net zo goed vijf jaar eerder of twintig jaar later kunnen zijn. Ik bestempel het boek dan ook meer als liefdesverhaal dan als een historische roman. Ik geef het boek 3,5 sterren.