Boekrecensie: Three Sisters – Heather Morris

In augustus alweer las ik dit boek als gezellige buddy read. Al eerder heb ik de vorige boeken van deze auteur gelezen waar ik erg van onder de indruk was. Ik was dus ook heel nieuwsgierig naar dit nieuwe verhaal. In deze recensie leg ik uit wat ik van het boek vond.

Slowakije, 1940. De drie zussen Cibi, Magda en Livi van 19, 17 en 15 jaar worden door de Tweede Wereldoorlog gescheiden als Cibi en Livi naar een concentratiekamp worden gestuurd en Magda bij haar moeder en opa achterblijft. Door haar verblijf in het ziekenhuis heeft ze het geluk om nog twee jaar thuis te kunnen wonen, ook al worden de leefomstandigheden steeds erbarmelijker.

Uiteindelijk komt Magda terecht in Auschwitz waar ze wordt herenigd met haar sterk verzwakte zussen. Samen proberen ze de kampen te overleven. Dit boek vertelt het levensverhaal van deze drie zussen en geeft een realistisch beeld van wat er zich heeft afgespeeld in de kampen.

Net zoals haar eerste twee boeken vond ik dit boek zeer indrukwekkend. Dit boek vond ik echter geloofwaardiger en minder geromantiseerd, waardoor ik een veel beter beeld heb gekregen van wat er in de kampen is gebeurd. De auteur heeft volgens mij na haar eerste boek ook wel wat commentaar gekregen, dus ze heeft die feedback denk ik meegenomen met het schrijven van dit boek (en van haar vorige boek). De gebeurtenissen in de kampen zijn aangrijpend om te lezen en ook hoe er met Joden werd omgegaan, ook buiten de kampen.

De drie zussen hebben ieder hun eigen verhaal en eigen karakter. Het eerste deel thuis in Slowakije en het tweede deel in de kampen vond ik het meest interessant. Ik had verwacht dat ik het deel na de kampen ook erg interessant zou vinden, omdat je daar normaal nooit zo over leest, maar dat deel kabbelde een beetje voort en was uiteindelijk veel van hetzelfde. Dat neemt niet weg dat ik dat deel ook leerzaam vond. Ik raad deze oorlogsroman zeker aan en geef het vier sterren.