Boekrecensie: Met hart en ziel – Katarina Widholm

Vorige maand deed ik mee met de oproep om dit boek te winnen in ruil voor een recensie. Ik was een van de gelukkigen die hem mocht lezen en recenseren, en was daar erg blij mee. Zoals jullie weten, ben ik gek op historische romanseries. Ik heb dan ook genoten van dit eerste deel van een nieuwe serie en in deze recensie leg ik uit waarom.

1937, Zweden. De jonge Betty van het platteland verhuist naar de grote stad Stockholm om daar als dienstmeisje te gaan werken in het huis van dokter Molander en zijn vrouw. In eerste instantie is het flink wennen aan haar nieuwe leven en is de doktersvrouw ook niet erg aardig voor haar. Gelukkig kan ze goed opschieten met de dokter.

In de trein richting Stockholm ontmoet ze Martin, een jonge professor, met wie ze blijft schrijven als ze in de grote stad is gearriveerd. Ze kunnen goed met elkaar praten en worden verliefd op elkaar, maar Martin verdwijnt uit haar leven als de Tweede Wereldoorlog dreigt uit te breken. Ook ontdekt ze bij wat voor familie ze eigenlijk werkt en ontwikkelt de naïeve Betty zich in een jonge vrouw.

Ik vond dit eerste deel van deze nieuwe historische romanserie echt heerlijk om te lezen! De schrijfstijl is prettig en het boek leest daardoor vlot. Ik heb er wat langer over gedaan, omdat ik niet altijd veel leestijd had, maar ik kwam steeds weer snel in het verhaal. De ontwikkeling van Betty is mooi om te volgen. Ze wordt razendsnel volwassen in dit boek, ook al heeft ze aan het eind van dit deel nog niet al haar naïviteit verloren. Ze is een fijn personage en ik kon me goed voorstellen hoe zij zich soms moet hebben gevoeld.

De andere personages zijn ook heel goed neergezet, zodat je al hun keuzes begrijpt. De zoon van de dokter vond ik vooral heel interessant. Veel problemen en aspecten van de Tweede Wereldoorlog kwamen langs in dit boek, waardoor ik het verhaal heel geloofwaardig vond. Het boek eindigt met een megacliffhanger, haha, dus ik ben erg benieuwd naar het tweede deel en kan niet wachten om het verhaal van Betty verder te lezen. Dit boek is een absolute aanrader voor fans van Corina Bomann. Ik geef het boek vier sterren.