Boekrecensie: Het schaduwspel – Simone van der Vlugt

Inmiddels heb ik 35 boeken gelezen dit jaar, dus dat is gemiddeld een boek per week. Aan het begin van dit jaar heb ik een account aangemaakt op www.hebban.nl (aanrader!) en ik ben de Hebban Reading Challenge aangegaan. Ik ben eerst heel voorzichtig geweest en heb twintig boeken als doel neergezet. Ik wist dat ik veel las, maar ik hield nooit bij hoeveel. Nu is daar dus verandering in gekomen.

Die twintig boeken had ik zo uit, dus ik verdubbelde mijn doel maar, haha. Veertig boeken in totaal in één jaar. Dat doel ga ik, denk ik, ook wel halen dit jaar, dus misschien moet ik hem maar direct verhogen naar vijftig. 😉

Regelmatig geef ik jullie een boekrecensie via een blogpost of ik plaats een boekpromotie via Instagram. Ik geef ook bijna altijd door wat ik op dat moment aan het lezen ben, maar ik schrijf niet van elk boek een boekrecensie. Dit keer wel, omdat ik het een mooi boek vond. Lees hieronder wat ik van het boek ‘Het schaduwspel’ van Simone van der Vlugt vond.

Korte samenvatting

Het boek gaat over Jan Pieterszoon Coen en Eva Ment in de tijd van de VOC, dus het verhaal speelt zich af in de zeventiende eeuw. Het is geen romantisch, maar een realistisch verhaal. We gaan mee op reis met Jan en Eva naar Batavia in Nederlands-Indië. We lezen over het leven van Jan en Eva samen. Eva komt steeds meer te weten over de geschiedenis van Indonesië en over het verleden van Jan.

Mijn mening

Dit is het tweede boek dat ik van Simone van der Vlugt heb gelezen en ik vond het weer een fijn boek om te lezen. Je waant je echt even in die tijd en het boek leest als een film. De feiten zijn heel historisch beschreven, maar tegelijk begrijp je alle begrippen van toen ook. Ik vind het heel knap dat de auteur ons zo mee kan nemen in de levens van deze historische figuren, dat je heel erg gaat meeleven met hen en dat je graag wilt weten hoe het afloopt.

De schrijfstijl van dit boek is ook weer erg fijn. Haar hoofdstukken zijn compact en het boek leest lekker weg. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op, zodat de spanning gestaag maar hoog blijft. Kortom, een verhalend historisch boek met een sterk plot en een fijne schrijfstijl.

Heb jij het boek ook gelezen? Wat vond jij ervan? Of ben je van plan na het lezen van deze recensie om het boek op te pakken? Laat het me weten in een reactie 🙂