Boekrecensie: Niemands kind – Ingrid von Oelhafen

Vorig jaar zag ik dit boek langskomen en ik was erg benieuwd naar dit verhaal. Ik had nog nooit over dit project uit de Tweede Wereldoorlog gehoord. Ik had net een oorlogsboek uit en wilde nog graag even in die sfeer blijven, en pakte dus dit boek op. Dat was een goeie keuze, want ik kon niet meer stoppen met lezen. In deze recensie leg ik uit waarom.

De baby Erika Matko werd tijdens de Tweede Wereldoorlog ontvoerd door de Duitsers en weggehaald bij haar ouders in Joegoslavië. Haar blonde haren en blauwe ogen zorgden ervoor dat ze onderdeel kon worden van het Lebensbornproject in Duitsland. Ze werd opgenomen door Duitse (nazi-)pleegouders en werd ‘gegermaniseerd’, zoals nog veel andere kinderen, om de ‘Arische’ bevolking te laten groeien.

Ze groeit op als Ingrid von Oelhafen en worstelt eigenlijk haar hele leven met haar identiteit. Jaren later wanneer er puzzelstukjes op hun plaats beginnen te vallen, gaat ze op zoek naar wie ze is, wat de Duitsers hebben gedaan en wie er nog meer in dit project opgegroeid is.

Wat een bizar stukje geschiedenis is dit, zeg! Ik heb dit boek met open mond en vol verbazing zitten lezen. Ik kon het ook niet wegleggen, want ik moest weten hoe het in elkaar zat. Aan het begin van het boek vond ik het nog erg verwarrend over wie het nu eindelijk ging, maar als Ingrid haar zoektocht start, wordt alles langzaamaan duidelijk. De schrijfstijl is heel prettig en toegankelijk en zo geschreven dat je verder wilt lezen, ondanks de soms lange hoofdstukken.

Wel zit er veel herhaling in, wat op een gegeven ogenblik een beetje storend werd, en kon ik me een beetje storen aan de hoofdpersoon. Maar aan de andere kant kan ik niet weten hoe zij zich voelt: als een persoon opgegroeid haast zonder identiteit, die nu nog steeds moeizaam antwoorden krijgt en eigenlijk ronddwaalt op deze aarde. Heel bijzonder om dit te lezen en heel leerzaam weer! En fijn dat het onderwerp bekend is geworden. Ik hoop dat er nog meer over geschreven gaat worden, want dat zou ik ook graag willen lezen. Ik geef dit boek 4 sterren.