Boekrecensie: The Midnight Library – Matt Haig

Een paar jaar geleden heb ik mijn eerste boek van Matt Haig gelezen en dat was nog even aftasten. Het boek was fictie, maar ook science fiction zonder dat het er heel dik bovenop lag. Het was een ietwat verwarrende ervaring, maar zorgde er wel voor dat ik nog een boek van deze auteur wilde lezen. Daarom heb ik dit boek als buddy read gelezen vorige maand, en wat was dat een goeie keuze. In deze recensie leg ik uit waarom.

Nora Seed heeft veel spijt van allerlei dingen in haar leven en besluit niet meer te willen leven. Ze komt in de Midnight Library terecht, een plek tussen leven en dood. Daar krijgt ze de kans om alles waar ze spijt van heeft gehad in haar leven over te doen en een parallel leven in een ander universum te leven.

Ze kan kiezen uit honderden levens en probeert er ook een heleboel, maar ze vindt niet echt het leven dat ze uiteindelijk zou willen kiezen om te leven. Maar de tijd dringt en de Midnight Library kan niet voor eeuwig blijven bestaan. Komt Nora erachter hoe ze moet leven?

Allereerst is dit boek een pageturner en daarmee eigenlijk een slechte keuze voor een buddy read, haha. Je wilt blijven doorlezen en de schrijfstijl van deze auteur zorgt voor een vlot, toegankelijk verhaal met personages met wie je goed kunt meeleven. De verschillende levens van Nora door allerlei keuzes zijn interessant om te lezen en om zo te bedenken hoe anders je leven kan zijn door ogenschijnlijk kleine veranderingen. De ontwikkeling die Nora meemaakt, is heel realistisch en heel mooi om te lezen, want de boodschap van het boek is zo heel duidelijk.

Een groot thema in dit boek is depressie. Aan het eind schrijft Nora een stuk dat dit onderwerp heel mooi benadert. Zo had ik er nog niet over gedacht: ‘Je hoeft alleen maar te leven.’ En er zijn gelukkig miljoenen redenen te bedenken om in leven te blijven. Het einde van het boek kan iets teleurstellend zijn, want het verloopt een beetje vlot, maar hoe het is geëindigd, was nodig om de boodschap van dit verhaal over te brengen. Daarin is de auteur heel erg geslaagd. Daarom geef ik dit boek vijf sterren. Ik ga nu zeker zijn andere boeken bestellen en lezen.