Yours truly, the Storyteller

Het meesterplan

‘Kom op, hup hup! Het is tijd voor school.’ Zijn moeder staat onderaan de trap te wachten op Tom. ‘Vanmiddag kijken we wel wat we met de maan gaan doen.’
Ik heb al lang een idee, denkt Tom, maar dat hoeft zijn moeder niet te weten. Hij rent de trap af en pakt zijn jas van zijn moeder aan.


In de auto bedenkt hij het begin van zijn plannetje.
‘Oké, goed je best doen vandaag op school en ik zie je om drie uur. Ik zal hier staan.’ Zijn moeder geeft hem een dikke, natte zoen op zijn wang.
‘Mááááám, doe nou niet!’ Boos veegt Tom met de mouw van zijn jas over zijn wang. Zijn moeder glimlacht naar hem en zwaait naar hem als hij de school in loopt.

‘Tom, wat is de som van 54 en 67?’ De meester staart naar Tom met het krijtje in zijn hand. Tom schrikt op van zijn rekenschrift waarin hij zat te tekenen. Hij weet het antwoord niet. Wat moet hij nu zeggen?
‘Ehh, de som is 54 + 67, maar het antwoord weet ik niet,’ stamelt Tom. De meisjes links van hem giechelen om zijn antwoord.
‘Nee, Tom. Je weet het niet, want je zat niet op te letten,’ zucht de meester. ‘Stop je nu met tekenen en doe je mee met de les, Tom?’ Tom knikt braaf.
In zijn schrift staat een systeem getekend om de maan uit zijn tuin te takelen. Het is heel knap bedacht, vindt Tom. Alleen wie gaat hem erbij helpen? Hij kijkt de klas rond. Zijn beste vriend Jack heeft een superstrenge moeder, dus die mag vast niet helpen. De meisjes in zijn klas gaat hij niet vragen, vanwege hun stomme gegiechel om zijn antwoord. Hij zou Lenny en Jim kunnen vragen. Dat zijn de grootste jongens van de klas die ook aardig tegen Tom zijn.

In de pauze loopt Tom naar zijn plekje onder de grote boom. Tijdens het eten van zijn boterhammen bestudeert hij zijn meesterplan. De maan is net zo groot als de tuin, dus hij heeft een hele grote graafmachine nodig. Die vist de maan uit de tuin en rijdt ermee naar de rand van de stad. Daar is een grote heuvel. Bovenop die heuvel is de maan dan op het hoogste punt van de stad. Alleen is hij nog niet weer in de ruimte. Hoe Tom dat moet doen, weet hij nog niet.
Ineens weet hij het! De meester! De meester moet weten hoe de ruimte werkt en hoe Tom de maan weer los van de aarde maakt. Hij stopt zijn broodtrommel in zijn tas en rent vlug de school weer in.

 

Lees hier het vorige deel van dit vervolgverhaal!
Deel deze blogpost op social media:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *