Boekrecensie: Agneta’s erfenis – Corina Bomann

Als er één genre is waar ik dol op ben geworden de afgelopen tijd, dan is dat wel de historische roman. Dat is ook niet gek als liefhebber van kostuumdrama’s. Tv-series als Downton Abbey, Emma, Mr. Selfridge, Lark Rise to Candleford, Cranford, Sanditon en noem maar op heb ik verslonden, al dan niet samen met mijn moeder of vriend. Even helemaal wegdromen in die tijd in het verleden met prachtige kleding, andere fatsoens- en omgangsvormen dan nu, indrukwekkende bals en gigantische kasten van huizen.

En dat laatste trekt me denk ik nog het meest aan. Die mooie ingerichte kamers met prachtige schilderijen, behang en meubels, de grote bibliotheken en mooie, perfecte groene tuinen. Mijn vriend en ik bezoeken heel graag kastelen en landhuizen en hebben zelfs een keer in de torenkamer van een kasteel geslapen. Die plekken ademen geschiedenis en laten je echt die sfeer van die tijd voelen.

Ik hoefde dan ook niet te twijfelen om dit boek met dat prachtige huis op de omslag mee te nemen van de boekhandel. En aangezien het een eerste deel is van een trilogie kon ik hem helemaal niet laten liggen. Ik ben gek op boekenseries! Deel 2 komt in het najaar van dit jaar uit en het slotdeel verschijnt in het voorjaar van 2021.

1913, Zweden. Agneta heeft zich losgemaakt van haar familie en studeert als schilderes aan de kunstacademie in Stockholm, totdat ze een telegram van thuis krijgt. Er is brand geweest in het landgoed en haar vader en broer liggen op sterven. Ze staat nu voor de grote keuze om de erfenis aan te nemen en grootgrondbezitter te worden met alles wat daarbij komt kijken, of haar vrijheid te houden en te blijven schilderen zoals ze altijd heeft gedroomd.

Ze kiest ervoor terug te gaan naar haar ouderlijk huis en de taak op zich te nemen. De keuze om haar vrijgevochten vrijheid los te laten valt haar zwaar, maar ze heeft steun aan haar nieuwe landopzichter Max. Hij draagt echter ook nog een verhaal met zich mee en brengt Agneta voor nog een moeilijke keuze.

Dit eerste deel was een prachtige start van deze trilogie. Het introduceerde de personages met hun karakters door de problemen die zij voorgeschoteld kregen. De schrijfstijl is prettig met net genoeg omschrijvingen van de omgeving. De auteur geeft mooie details om de tijdsgeest vorm te geven. Ook brengt ze spanning in het verhaal door de onvoorspelbare wendingen in het verhaal. Ze zijn niet heel spannend, maar precies goed voor een historische roman.

Dit is een boek om langzaam te lezen en om van elk deel dat je leest te genieten. Ik heb er daarom ook lang over gedaan door elke keer een stukje te lezen. Dit boek is vooral een aanrader als je van romans houdt die zich in de vorige eeuw afspelen met een vleugje romantiek erbij. Het is een dikke pil, dus je bent wel even zoet, maar dat is dus extra lang genieten! Ik kan niet wachten op deel 2. Ik geef dit eerste deel vijf sterren.

Bestel dit boek op Bazarow!