Boekrecensie: De kaasfabriek – Simone van der Vlugt

Ah ja, de historische romans van Simone van der Vlugt. Wat een zalige boeken zijn dat toch! Op één na heb ik volgens mij nu alle historische romans van haar gelezen en ik keek dus ook erg uit naar dit nieuwe boek. Ik hield de collectie van mijn bibliotheek scherp in de gaten en toen hij eindelijk was besteld, kon ik hem reserveren. Ik denk dat het boek als eerste voor mij klaar stond. 🙂

Het verhaal speelt zich in twee tijdsperiodes af: 1892 en 1914. In de eerste periode maken we kennis met Lydia die recentelijk haar ouders is verloren. Ze heeft hun huizen in Amsterdam en Purmerend geërfd. Lydia is een ondernemende vrouw en wilt graag een kaasfabriek openen. Alleen mag ze dit niet als vrouw en schakelt ze dus de hulp in van boer Huib Minnes die wel een erg aantrekkelijke man is. Ondertussen wordt ze het hof gemaakt door Eduard van Nijenbergh, een edelman. Voor wie zal ze gaan? De rijke man of de arme boer?

In 1914 trouwt Nora, de dochter van Lydia, zonder goedkeuring van haar moeder met de edelman Ralph Reymaekers en verhuist ze naar Antwerpen. De Eerste Wereldoorlog breekt al snel uit en ze moeten vluchten. Nora ontdekt de geheimen van haar man en biedt later haar hulp aan bij de verpleging van de gewonde soldaten. Zal ze de ruzie met haar moeder bijleggen en kan ze nog veilig terug naar Nederland?

Wat een heerlijk historisch verhaal weer! En het speelt zich zelfs in de buurt af waar ik woon en werk. De personages zijn weer interessant; dit keer is de ene wat meer uitgewerkt dan de ander. Van sommige personages had ik nog wel wat meer verhaallijn willen hebben, zoals boer Huib en zijn zoon Wouter. Andere personages werden wat terloops en ‘verteld’ geïntroduceerd; dit was toch iets anders in de andere historische romans.

De schrijfstijl is weer heerlijk vlot in de o zo bekende stijl van Van der Vlugt. Ik heb het boek in drie dagen achter elkaar uitgelezen. Er kwam geen ander boek tussen, zoals altijd haha. Vooral het deel over Nora in de Eerste Wereldoorlog vond ik mooi om te lezen, maar over het algemeen was het weer een interessant verhaal over een stukje geschiedenis van Nederland.

Ze heeft al veel verhalen geschreven die zich afspelen in de Randstad. Het lijkt me leuk als een volgend boek over Limburg of Friesland gaat bijvoorbeeld. Hoe dan ook ben ik benieuwd naar haar volgende historische roman! Ik geef dit boek vier sterren.