Boekrecensie: Harry Potter en de Steen der Wijzen – J.K. Rowling

Vanavond komt film 7 deel 2 van Harry Potter op televisie. Acht weken lang heb ik elke maandagavond alle HP films gekeken, nu ik toch geen muziekrepetitie heb in deze rare tijden. Het was in ieder geval geen straf, want ik heb de films weer met veel plezier bekeken. Het is elke keer weer heerlijk genieten bij dit verhaal. Hoe J.K. Rowling deze wereld heeft kunnen bedenken… Ongelooflijk knap.

Ik besloot om naast de films de serie weer te gaan lezen. Ik ben denk ik ruim tien jaar geleden ooit tot en met deel vier gekomen, terwijl ik wel alle delen al die tijd heb staan. Waarom ik nooit verder heb gelezen, geen idee… Mijn plan was om één deel per week te lezen, tegelijkertijd met de films, maar dat plan mislukte natuurlijk enorm, hahaha. Maar het eerste deel heb ik nu uit en ik zal kort vertellen wat ik ervan vond.

Harry Potter ontdekt dat hij uit een tovenaarsfamilie komt en dat hij is toegelaten tot Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus Pocus, wat betekent dat hij niet meer bij zijn vreselijke oom en tante hoeft te wonen. Met een speciale trein arriveert hij op Zweinstein en begint zijn schooljaar. Hij leert vliegen op bezemstelen en allerlei toverdrankjes en toverspreuken. Hij maakt vrienden en komt vijanden tegen. Maar Harry Potter is moedig en laat zich niet zomaar kisten.

Wat is Harry Potter toch heerlijk om te lezen! Dit eerste deel is een mooi begin van wat er nog gaat komen. En dan te bedenken dat er nog zoveel diepgang komt. Het eerste boek voelt nog een beetje aan als kinderboek, ook al heeft het al wat lugubere stukjes. Maar dit boek is grappig, prettig geschreven, spannend en neemt je helemaal mee in de tovenaarswereld. Snel naar deel 2! Ik geef dit boek al vijf sterren.

Bestel hier het boek via Bazarow in de mooie, nieuwe paperbackeditie.
Klik hier voor de hardcover.