Boekrecensie: Harry Potter en de Orde van de Feniks – J.K. Rowling

Yes! Deel 5 van Harry Potter is uit! Wat was dat een dikke pil, zeg haha. Bijna 700 bladzijdes, dat is toch echt wel een record voor mij. Gauw de recensie, want ik wil snel verder in deel 6.

Harry beleeft een vreselijk saaie vakantie bij zijn oom en tante, totdat er Dementors verschijnen in zijn dorp en het niet eens zeker wordt dat Harry terug kan keren naar Zweinstein. Als hij uiteindelijk toch mag beginnen aan zijn vijfde schooljaar zwoegt hij het schooljaar door met bergen huiswerk voor zijn SLIJMBALlen. De nieuwe docent Verweer tegen de Zwarte Kunsten maakt de studenten het leven zuur en zorgt voor een grimmige sfeer op school.

Harry is vastberaden zich tegen Voldemort die nu is teruggekeerd, te verzetten en helpt de Orde door zijn medeleerlingen die hem wel geloven, te helpen verweren tegen de Heer van het Duister en zijn Dooddoeners. Echter heeft Harry ook een innerlijke strijd te winnen, aangezien Voldemort wel heel dichtbij hem komt. Is Harry hier sterk genoeg voor?

Dit boek heeft mij ongelooflijk veel achtergrondinformatie gegeven die ik nog niet kende van de films. Vooral aan het eind werd mij een hoop duidelijk en dat helpt wel het hele verhaal beter te begrijpen. Ook begrijp ik door de opbouw in de boeken veel meer Harry’s beweegredenen en innerlijke strijd. Wat maakt hij veel mee! Ik kwam wel wat slechter door dit deel heen, omdat iedereen de hele tijd zo snauwt, chagrijnig is of bozig reageert. Dat vond ik na een tijdje wel irritant worden, ook al begrijp ik goed waarom ze zo doen. Maar de sfeer werd er zo negatief van dat ik het boek af en toe moest wegleggen. Desondanks geef ik het boek zeker ook weer vijf sterren! Ik ben al bijna op de helft van deel 6, dus gauw verder lezen. 🙂