Boekrecensie: Haaieneiland – Rob Ruggenberg

Oh jawel hoor, ik heb weer zo’n leuk jeugdboek gelezen voor mijn opleiding Vol van Lezen. Toen ik de stapel boeken mee naar huis nam afgelopen najaar sprong dit boek er niet echt uit voor mij, maar je weet wat ze zeggen: nooit een boek oordelen op zijn omslag! Nou, wat is dat waar bij dit boek. De omslag is een beetje gewoontjes, misschien zelfs een beetje saai, maar man oh man, wat heeft dit verhaal mij omvergeblazen! In deze recensie zal ik uitleggen waarom.

Ik heb de auteur één keer in het echt gezien bij een workshop waar hij vragen beantwoordde over zijn historische jeugdboeken. Helaas is hij in 2019 overleden. Ik had nog graag meer boeken van hem willen lezen. Gelukkig kan ik nog even vooruit met zijn andere boeken die ik direct na het dichtslaan van dit boek in de bibliotheek heb gereserveerd, haha.

Het is 1722 en Roemer vaart mee als matroos op een vloot naar de eilanden in de Stille Zuidzee. Het leven aan boord is ellendig. Veel mannen, waaronder de broer van Roemer, zijn ziek en als een van de schepen op een klif vastloopt vlak bij een eilandje, moeten de mannen de rest van de bemanning zien te redden. Roemer besluit samen met vier anderen op het eiland achter te blijven en loopt weg.

Roemer leert al gauw het eiland kennen en vindt er zijn draai. Hij kan lekker eten, leert de lokale taal en ontmoet een mooi en aardig meisje, Nu’i. Het eiland kent echter een gewelddadig verleden en dit gevaar komt weer dichterbij. Roemer is de persoon die het volk moet helpen, ook om zijn nieuwe vriendin te redden van de dood.

Wat is dit een ongelooflijk spannend verhaal! De eerste twee delen van het boek lees je zo achter elkaar uit en het laatste deel is alleen nog maar spannender. Je leert de personages goed kennen: Roemer, maar ook de andere vier bemanningsleden, Nu’i, de oude stamleider en de vrouwen van het eiland. De auteur heeft goed onderzoek gedaan naar het eiland (en is er zelfs geweest!); als lezer word je helemaal meegenomen in deze wereld. Gebruiken, woorden en omschrijvingen van de omgeving komen gedetailleerd langs en je kunt je alles heel goed verbeelden.

De schrijfstijl is heel toegankelijk. Alle geschiedeniselementen zorgen ervoor dat je informatie over het eiland gaat opzoeken, wat makkelijk te achterhalen is door de bijbehorende website. De spannende delen worden afgewisseld met realistische dialogen met af en toe grappige stukjes. Dit is een heel goed boek om te gebruiken op school; vooral jongens zullen dit spannende jeugdboek vol geschiedenis waarderen. Zeer zeker de moeite waard om te lezen; ik geef het boek vier sterren en ben benieuwd naar de andere boeken van deze auteur!