Boekrecensie: Harry Potter en de Halfbloed Prins – J.K. Rowling

Oeh, het einde is nu in zicht! Deel 6 van Harry Potter is ook alweer uit. Het was een wat dunner boek, dus ik ging er wat sneller doorheen. Plus, ik denk dat dit tot nu toe mijn lievelingsdeel is, samen met deel 3 en 4 haha. Ik ben benieuwd hoe ik het laatste deel zal vinden. Zal dat uiteindelijk mijn favoriete deel worden? Of zijn ze gewoon allemaal even goed en maken ze samen het verhaal? Ik denk het laatste. 😉

Harry heeft een onstuimig vijfde jaar achter de rug en beleeft nu een wat saaie zomer. Perkamentus komt hem eerder ophalen om een nieuwe leraar over te halen weer op Zweinstein les te gaan geven. Maar waar is hij voor nodig? En waarom moet Harry hem hierbij helpen?

In de tovernaarswereld is het onrustig en er verdwijnen mensen, of er worden moorden of arrestaties gepleegd. Voldemort is dichterbij dan ooit en Harry moet samen met Perkamentus het verleden in om de toekomst te begrijpen. Ondertussen zorgt de liefde ook voor menig tumult op Zweinstein en moeten de leerlingen omgaan met vlinders en gebroken harten.

Dit boek was echt een verademing vergeleken met het vorige deel. Iedereen was een stuk kalmer en minder gestrest. De schoollessen komen wat minder naar voren en we lezen meer over Harry’s zoektocht naar het verleden van Voldemort en hoe hij hem kan verslaan. Zijn lessen bij Perkamentus vond ik heel interessant en was verhelderend om te lezen. De stukken over de verliefdheden vond ik ook leuk om te lezen. Het maakte dit deel een stuk luchtiger.

Het einde is heel verdrietig en het zorgt echt voor een aanloop naar het laatste deel. Ik ben heel benieuwd hoe een laatste stukje van dit boek uitgelegd wordt in deel 7, want dat is mij met de films nooit echt duidelijk geworden. Dus snel verder in het laatste boek! Ik geef dit deel absoluut vijf sterren.