Boekrecensie: Heksenweek – Kaye Umansky
Boekrecensie: Heksenweek – Kaye Umansky

Boekrecensie: Heksenweek – Kaye Umansky

Dit leuke kinderboek kwam een tijdje geleden binnen en heb ik met veel plezier gelezen. Misschien is het wel het boek dat ik ga gebruiken voor mijn meesterstuk van de opleiding Vol van Lezen. Ook komen er nog meer delen van dit boek aan en een nieuwe serie beginnen is altijd leuk.

Elsie woont in een klein stadje waar haar ouders een warenhuis hebben. Af en toe moet zij meehelpen in de winkel waar zij uitstekend alle saaie, alledaagse producten kan verkopen volgens de regels van de klantenservice. Maar met zo weinig klanten verveelt ze zich wel snel.

Op een dag komt de heks uit het bos, genaamd Magenta, langs op zoek naar een tijdelijke oppas voor haar huis. Elsie besluit een weekje op haar toren te passen. Gewapend met een handboek vol informatie gaat Elsie deze week tegemoet. Niet wetende dat zij veel nieuwe vrienden zou maken die allerlei problemen hebben om op te lossen. Kan Elsie hen helpen met een vleugje magie?

Dit is een leuk eerste deel van een kinderboekenserie. De personages zijn goed toegankelijk voor kinderen. Ze maken grapjes, zijn realistisch en hebben alledaagse problemen. Het verhaal wordt op een grappige manier verteld met leuke tekeningen tussendoor die vaak deel uitmaken van de tekst. De overige illustraties (en de omslag!), getekend door Ashley King, zijn ook erg mooi. Het is een boek voor meisjes en jongens, vanaf ongeveer groep 5 en die van magie houden, maar wel met een sausje van de echte wereld eroverheen. Vooral serieliefhebbers kun je dit boek aanraden. Ik geef het boek vier sterren.