Boekrecensie: Het wonderlijke verhaal van de man die van India naar Zweden fietste voor de liefde – Per J. Andersson

Deze maand was de tweede ronde van de leesclub via mijn werk. Een collega gaf dit boek als tip. Het was laatst als bookazine uitgekomen en dus heel betaalbaar aan te schaffen, dus besloten we dit boek met elkaar te gaan lezen.

Het boek vertelt het waargebeurde verhaal over PK en Lotta. Een Indiase kunstenaar en een Zweedse jonge vrouw die een passie koestert voor het Oosten. PK groeit op als onaanraakbare in een arm gezin en moet vechten voor een plekje in de samenleving. Hij verdient zijn geld door een portret van mensen te tekenen en zwerft van kamer tot brug, van vriend tot een eigen flatje. Toen hij klein was, heeft de profetie bij zijn geboorte hem verteld dat hij zal trouwen met iemand uit een ander land.

Lotta vindt het Oosten aantrekkelijk en komt naar India toe in de jaren zeventig. Daar ontmoet ze PK. Als zij weer teruggaat naar huis, belooft PK dat hij naar haar toe zal komen en hij besluit na zijn studie met het goedkoopste vervoersmiddel naar Zweden te gaan.

Dit boek was best wel anders dan ik had verwacht, maar het heeft me aangenaam verrast. Eigenlijk lezen we maar in één deel over de fietstocht en gaan de andere drie delen daar helemaal niet over. In het eerste deel leer je veel over India; over de politiek, het kastenstelsel en hoe arme mensen zoals PK leven in het land. Het tweede en vierde deel gaan over het leven van PK en uiteindelijk samen met Lotta. Ik heb heel veel geleerd over het kastenstelsel en het leven van de onaanraakbaren. Het is verschrikkelijk om te lezen wat hen, nu nog steeds, overkomt.

De schrijfstijl is heel prettig en het verhaal leest vlot, vooral het tweede en derde deel. Je leert PK goed kennen en leeft met hem mee, vooral op de momenten dat hij geen eten heeft of op straat moet slapen. Lotta komt niet veel aan bod, maar je leert haar genoeg kennen. Ik dacht na of ik meer over het fietsen had willen lezen, maar ik vind het fijn dat ik India en de cultuur beter heb leren kennen, want ik wil er graag naartoe. Ook het andere boek over India van deze auteur, Waar olifanten dansen, wil ik nu graag lezen. Ik geef dit boek vier sterren.

Bestel hier het boek via Bazarow.