Boekrecensie: Oorlogsdochters – Rhys Bowen

Ik mocht voor het eerst meedoen met een blogtour! En wat was dat leuk! Xander Uitgevers vroeg mij om dit boek te lezen en mijn recensie te plaatsen op 26 maart. De afgelopen twee weken heb ik dit boek gelezen, waar ik van heb genoten. Ik zal jullie vertellen waarom.

Het is het begin van de Tweede Wereldoorlog en de vijf dochters van Lord Westerham proberen ieder hun eigen weg te volgen in de veranderende wereld. Pamela werkt in het geheim in Bletchley Park als codekraker, Margot komt terecht in het Franse verzet en Dido verveelt zich kapot nu zij niet meer wordt gepresenteerd aan het hof. De oudste dochter zit thuis met een klein kind, terwijl haar man overzee is, en de jongste dochter houdt zich bezig met de mysterieuze parachutist die gevallen is op het landgoed.

Ben, de zoon van de dominee en jarenlange vriend van Pamela, werkt ook voor MI5 en moet op onderzoek uit. Heeft de parachutist iets te maken met het feit dat er wellicht een Duitse spion in hun midden is? Wie kunnen Pamela en Ben nog vertrouwen?

Ik vond het een heel interessant verhaal dat vlot en fijn is geschreven. Het boek bestaat uit drie delen. In het eerste deel maken we kennis met Pamela en haar werk. Het tweede deel gaat over Ben en wat hij doet en het derde deel ten slotte vertelt over Margot in Frankrijk en in welke problemen zij zit. Daarna gaat het verhaal rondom alle personages verder in dat derde deel. De hoofdstukken zijn verder vrij kort, wat zorgt voor een zekere vaart in het verhaal. Aan het begin van het boek staat een namenlijst met alle personages uit het boek. Op zich heb je het niet echt nodig na een tijdje, maar ik vond het wel handig om te hebben. Ik merkte dat ik toch regelmatig even terugbladerde om te kijken bij welke plek de personages ook alweer hoorden. Boven elk hoofdstuk staat ook waar het zich afspeelt, wat ook heel fijn was bij de vele wisselingen van perspectief en ruimte.

Naast dat het een historisch fictieboek is, is het ook een spannend boek. Veel personages worden verdacht gemaakt en na een tijdje verdenk je een hele hoop mensen. Ik zag de twist aan het eind niet echt aankomen. Soms werd er wat veel herhaald in het boek, zoals ‘je steentje bijdragen aan de oorlog’, en werd er niet wat gevarieerd in woordgebruik. Ook had ik wat meer historische context best leuk gevonden, zoals wat meer informatie over Bletchley Park, maar het blijft natuurlijk een roman en geen non-fictieboek. Dus zeker een aanrader voor historische romanfans! Ik geef dit boek daarom vier sterren.

Bestel hier het boek via Bazarow.