Boekrecensie: Cilka’s journey – Heather Morris

Vorig jaar las ik een boek over de tatoeëerder van Auschwitz en toen kwam dit tweede deel uit over een personage uit dat boek. Ik wilde ook heel graag haar verhaal lezen, dus was benieuwd naar dit boek. Ik las het weer als een gezellige buddy read en ben ook weer benieuwd naar het derde boek van deze auteur, over wederom enkele personages uit dat eerste boek. Maar eerst leg ik in deze recensie uit wat ik van dit boek vind.

In 1942 komt Cilka Klein in Auschwitz terecht en door weinig verzet te plegen en te doen wat er van haar wordt gevraagd, overleeft ze het kamp. Ze komt hierdoor na de bevrijding wel terecht in een werkkamp in Siberië en moet weer zien te overleven.

Cilka sluit daar vriendschap met een vrouwelijke dokter en moet weer enkele uitdagingen aangaan. Zal ze sterk genoeg zijn om een tweede kamp te overleven? En wat moet ze daarvoor doorstaan?

Ook dit tweede boek van deze auteur leest heel vlot en is heel filmisch geschreven. Voor je het weet, ben je vijftig bladzijdes verder. Dit verhaal is iets minder geromantiseerd dan het eerste boek en komt daarmee geloofwaardiger over. Het liefdesaspect van het verhaal van Cilka komt ook pas aan het eind naar voren, wat ik erg prettig vond. Hierdoor las ik veel meer over de omgeving, over de ontberingen in het kamp en wat voor gebeurtenissen zich daar allemaal hebben plaatsgevonden.

Dit is denk ik een van de weinige boeken die ik heb gelezen over de tijd ná de Tweede Wereldoorlog, wat ik erg interessant vond. Nu ben ik ook nieuwsgierig naar hoe het met de andere gevangenen is afgelopen, nádat ze Siberië verlieten. En sommigen zijn daar dus zelfs gebleven! Omdat ze niets anders kenden en geen andere uitweg zagen. Heel verdrietig en tegelijkertijd interessant om over te leren. Ik ga zeker het derde boek van deze auteur lezen en geef dit boek vier sterren.