Boekrecensie: De weg van de boog – Paulo Coelho

Ik heb al een aantal boeken van deze auteur gelezen, waaronder natuurlijk De alchemist, maar ook De spion en Overspel. Zijn boeken hebben altijd een verhaal met een boodschap, zijn geen lange verhalen en hebben vaak te maken met spiritualiteit en filosofie. Zo ook dit boekje. Ik besloot het mee te nemen, omdat ik zelf aan een budosport doe waar ik ook een broekrok bij draag. Ik was daarom nieuwsgierig waar dit boekje over ging.

Tsetsuya is de beste boogschutter van Japan en woont in een afgelegen dorpje. Op een dag komt er een jongen bij hem langs die de kunst van het boogschieten wil leren. Tsetsuya besluit hem de weg van de boog te leren; over hard werken, leren en weer opstaan, en over elkaar helpen.

Met wijze woorden en spreuken leert hij de jongen hoe je je niet moet laten leiden in het leven door angst, falen of afwijzing, maar moet doorzetten en de juiste weg moet volgen.

Ik vond het erg leuk om over kyudo, de weg van de boog, te leren. Deze ‘sport’ kende ik nog niet. Zelf denk ik niet dat ik het actief genoeg zou vinden om te beoefenen, maar de filosofie erachter is erg interessant. De auteur heeft een prettige schrijfstijl en neemt je moeiteloos mee in zijn filosofische woorden. Het zijn altijd fijne boekjes voor tussendoor, omdat je even rustig erbij kunt nadenken tijdens het lezen.

Een paar mooie uitspraken: ‘Sluit je aan bij de mensen die zingen, die verhalen vertellen, genieten van het leven en stralen van plezier.’ ‘Ook al wordt het hart vaak gekweld door onzekerheid, het weet dat het – door een juiste houding – het beste uit zichzelf kan halen.’ ‘Niemand kan de intentie van de mens tegenhouden als ze de ruimte doorkruist die haar scheidt van haar bestemming.’

Ik geef het boekje vier sterren.

Bestel het hier via Bazarow!