Boekrecensie: De puzzelvrouwen van Berlijn – Anna Ellory

Toen ik dit boek in de catalogus zag staan, was ik heel benieuwd naar dit verhaal. Ook wilde ik graag de schrijfstijl van deze auteur proberen. Ik heb namelijk nog een ander boek van haar op de boekenplank staan. Ik reserveerde dit boek dus snel bij de bibliotheek. In deze recensie leg ik uit wat ik van het boek vond.

In 1989 in Berlijn vluchten Rune, Lotte en hun moeder weg van hun thuis. Dit keer gaat het hen lukken om weg te blijven van hun vader. Ze komen in een tehuis voor moeders en kinderen te wonen. Maar tien jaar later wonen Rune en Lotte weer bij hun vader en weten ze niet meer precies hoe dit is gegaan.

Hun vader ontvangt een schriftje via de post, dat hij verscheurt. Lotte raapt alle stukjes bij elkaar en gaat op zoek naar de puzzelvrouwen van Berlijn over wie ze heeft gehoord op de radio. Kunnen zij haar uiteindelijk helpen achter de waarheid te komen?

Dit boek las ik als gezellige buddy read. Het verhaal was heel geschikt om met elkaar te bespreken, omdat het nogal wat lagen heeft, en vaag en verwarrend is voor een hele lange tijd. Het boek springt op en neer tussen 1989 en 1999, tussen Lotte en Rune, en met kleine stukjes over hun moeder tussendoor. Dit leest wel lekker vlot door en zorgt ervoor dat je verder wilt lezen. Ook is het perspectief van Lotte, een vijftienjarig meisje met het syndroom van Down heel origineel en interessant om te lezen. Ook al vroeg me wel bij delen af of zij dat ook echt zo gezegd of gedaan zou hebben.

Ik had als verwachting dat ik meer over de DDR en de Stasi zou lezen en leren, maar die wens kwam niet uit. Het boek gaat meer over huiselijk geweld dan over die tijdsperiode. Als het zich in een andere tijd had afgespeeld, had ik het ook geloofd. De tijdselementen speelden geen hoofdrol, wat jammer was. Ook vond ik het einde niet verrassend en ook een beetje te gemaakt. De ernst van het boek werd zo een stuk minder, alsof de auteur er toch nog een ‘feelgood‘-einde aan wilde geven. Ik bleef ook nog met vragen achter over sommige personages die willekeurig met hun achtergrond in het verhaal werden gebracht. Al met al was het best een spannend verhaal met een originele verteller. Ik geef het boek 3,5 sterren.