Boekrecensie: De reis van haar leven – Ruth Kornberger

Vorige maand kreeg ik te horen dat ik weer was uitgekozen voor een Hebban leesclub. Hartstikke leuk! Deze historische roman speelt zich af in Suriname waar ik heel even heb gewoond toen ik klein was, dus ik was erg benieuwd naar dit verhaal. Deze maand bespreken we met een groepje lezers op Hebban de lezersvragen. In deze recensie leg ik uit wat ik van het boek vond.

Nederland, eind 17e eeuw. De Duitse wetenschapper Maria Sibylla Merian heeft haar kleinerende man verlaten en bouwt samen met haar twee dochters een nieuw bestaan op in Amsterdam. Ze bestudeert en tekent vlinders en insecten en haar droom is om bijzondere exemplaren te zien in het tropisch regenwoud van Suriname. In Amsterdam probeert ze tevergeefs aan sponsoren te komen en ze besluit uiteindelijk om haar reis naar de andere kant van de oceaan zelf te financieren.

Daar aangekomen verzamelt ze materiaal voor een boek dat ze zelf gaat schrijven en inkleuren. Tijdens de voorbereiding van haar reis ontmoet ze Jan, die soms tijdenlang wegblijft en een mysterieus beroep heeft. Hij blijft in het hoofd van Maria rondspoken. Zal ze ooit met hem samenzijn?

Ik ging met iets andere verwachtingen dit boek in en gezien de discussie op Hebban ben ik niet de enige. Ik had een historische roman verwacht over deze vrouw die echt heeft geleefd en haar bezigheden in de wetenschap. Ik hoopte antwoord te krijgen op vragen als: wat bestudeerde ze? Welke ontdekkingen deed ze? Welke kennis bracht ze mee terug naar Europa? Maar dit gedeelte kwam maar minimaal naar voren. Het is meer een liefdesverhaal met een mysterieuze man, dat zich afspeelt in de zeventiende eeuw.

Ik miste omschrijvingen van de straten, de pleinen, de mensen om Maria heen, zodat ik me echt in die tijd kon wanen. Het laatste stukje dat ik bij de samenvatting heb geschreven, staat niet op de achterkant van het boek, waardoor je andere verwachtingen kunt hebben. De schrijfstijl van de auteur is echter heel vlot en ook al is het een dikke pil, je leest hem zo uit. Deel 1 en 3 in Amsterdam werden op een gegeven ogenblik wel langdradig, maar deel 2 in Suriname vond ik heel mooi om te lezen. Ik had graag daar meer over willen lezen! Ik geef dit boek drie sterren.