Boekrecensie: Noem geen namen – Astrid Sy

Het afgelopen jaar heb ik dit boek veel langs zien komen op bookstagram met alleen maar goede recensies en dat je dit boek echt moet lezen. Ik wilde eerst graag De crèche lezen van Elle van Rijn, maar dit boek zag ik toevallig in de bieb liggen, dus ik besloot hem mee te nemen en als eerst te gaan lezen. In deze recensie leg ik uit waarom ik daar absoluut geen spijt van heb gehad.

De Joodse Rosie is kinderverzorgster en kan tijdens de oorlog aan de slag in De Crèche aan de Plantage Middenlaan in Amsterdam waar Joodse kinderen worden opgevangen, voordat ze worden gedeporteerd. Al snel wordt ze betrokken bij de grootschalige actie om deze kinderen weg te smokkelen naar onderduikadressen.

De rechtenstudente Kaat voelt zich machteloos tijdens de oorlog en besluit te stoppen met haar studie om te helpen Joodse kinderen naar onderduikadressen te brengen. Samen met haar nieuwe vriendin Josephine van het Utrechts Kindercomité gaat ze op pad. Alleen brengt de oorlog steeds meer dreigingen met zich mee.

Wat is dit een prachtig en spannend boek! Ik kon hem haast niet wegleggen. Op een gegeven ogenblik kon ik hem ook niet meer ‘s avonds lezen, omdat ik er eng over ging dromen, haha. Het boek ging echt onder mijn huid zitten! Dat zegt toch wel iets over hoe goed ik hem vond. De schrijfstijl is heel fijn en filmisch, wat voor de vaart in het boek zorgt. De personages, plekken en gebeurtenissen zijn heel levendig. Ik kon alles goed voor me zien.

De hoofdstukken wisselen tussen Kaat en Josie, waardoor je ook gauw verder wilt lezen. Ik ben blij dat het grootste deel van het boek over het helpen van de Joodse kinderen ging, en hoe bizar dat soms allemaal verliep. Ook vond ik het laatste deel over Kamp Ravensbrück en de bevrijding heel interessant. Daar had ik eigenlijk nog nooit over gelezen. Nu ben ik zeker nieuwsgierig geworden naar het boek De crèche; die ga ik ook zeker lezen. Al met al raad ik Noem geen namen zeker aan. Ik geef dit boek absoluut vijf sterren!