Boekrecensie: Hildes droom – Marie Lamballe

Vorig jaar kreeg ik dit mooie recensie-exemplaar opgestuurd van uitgeverij Boekerij. Jullie weten inmiddels dat ik dol ben op historische romanseries, zoals de series van Corina Bomann, Carmen Korn en Elizabeth Jane Howard. De historische setting samen met de vele personages in de vorm van een familiekroniek vind ik altijd prachtig, alsof ik een spannende kostuumdrama aan het volgen ben. Ik was dus heel benieuwd naar deze nieuwe auteur en deze nieuwe serie en wilde hem heel graag lezen. Wat was ik verrast toen ik dit boek dus als boekenpost binnenkreeg! Het heeft even op zich laten wachten, maar het verhaal maakte dit ruimschoots goed. Ik kan namelijk niet wachten om deel 2 te lezen. Het voordeel van boeken uit een serie opsparen is dat je niet heel lang op de volgende delen hoeft te wachten. Dat scheelt weer. 😉 In deze recensie leg ik uit waarom ik zo van dit eerste deel van de serie heb genoten.

Wiesbaden, 1945. De Tweede Wereldoorlog is voorbij en Else en Hilde Koch zijn blij dat hun geliefde Café Engel nog overeind staat. Vader Heinz zit nog gevangen, maar de dames blijven niet stilzitten en besluiten om het café weer te openen. Het is af en toe roeien met de riemen die ze hebben en Hildes gedachten gaan naar haar geliefde Fransman Jean-Jacques, maar het lukt hen samen met hun vrienden hun leven weer op te bouwen.

Dat geldt niet voor Luisa. Ze is alles kwijt en op de vlucht. Hoe moet ze weer gaan leven? En veel belangrijker, waar? Ook voor Heinz ziet het er sombertjes uit in het krijgsgevangenkamp waar hij zit. Komt hij ooit nog thuis?

Wat een gave historische romanserie weer! Weer lekker veel personages en verschillende verhaallijnen die aan het eind samenkomen. Als je snel in de war raakt van boeken met veel personages, is dit boek misschien niet iets voor jou. Maar voor de gevorderde Corina Bomann en vooral Elizabeth Jane Howard lezer is dit gesneden koek en zit je razendsnel in alle hoofdstukken. De schrijfstijl van deze auteur is namelijk net zo fijn en ook al is het een dikke pil; je wilt heel graag doorlezen, ook als het boek uit is. Snel door naar deel 2 dus!

Ik vond Luisa een erg fijn personage en ook de hoofdstukken van Jean-Jacques vond ik interessant. Ik had zijn achtergrondinformatie echt nodig om zijn acties te begrijpen. Als hij zomaar zonder extra informatie in het verhaal was gegooid, dan waren veel stukken onduidelijk geweest. Het was ook interessant om een naoorlogs boek vanuit het Duitse perspectief te lezen en ik hoop dat ik door middel van deel 2 en 3 (yes, het is een trilogie!) nog meer leer over deze tijdsperiode. Ik geef dit eerste deel van de serie vier sterren.