Boekrecensie: De tweeling van Auschwitz – Eva Mozes Kor

Vorig jaar had ik dit boek als tip via een vriendin op bookstagram gekregen. Zij vond het een heel bijzonder, krachtig en mooi verhaal. Aangezien ik graag oorlogsboeken lees, omdat ik bij elk boek weer iets nieuws leer, reserveerde ik dit boek bij de bibliotheek. Het duurde even voordat ie binnen was, maar toen ik hem eenmaal las, snapte ik waarom hij zo populair is. In deze recensie leg ik uit waarom ik dat vind.

Dit is het verhaal van Eva Mozes die samen met haar tweelingzusje Miriam en haar familie in Auschwitz terechtkwam. Ze werden uitgekozen door dokter Mengele als een van de vele tweelingen die de experimenten van Mengele moesten ondergaan.

Dit verhaal vertelt hoe zij deze vreselijke experimenten hebben overleefd en hun weg terug naar hebben gevonden. Naast het verhaal vanuit Eva komen er ook nog andere perspectieven aan bod in de verschillende nawoorden, ook van Eva zelf hoe haar leven na Auschwitz was en wat ze allemaal heeft gedaan om haar verhaal te blijven vertellen.

Wat een indrukwekkend boek is dit! Ik dacht, ik lees dit boek in een week naast mijn andere boek, maar die andere moest wijken, want ik las deze in één ruk uit. Het eerste deel is heel aangrijpend, want daar komen de verschrikkingen van het kamp naar voren. De verschillende nawoorden brengen perspectief in waarom dit boek geschreven moest worden, vooral over Eva en haar strijd om haar verhaal naar buiten te brengen, om de mensen te laten weten wat Mengele allemaal heeft gedaan.

De schrijfstijl is heel krachtig en vlot, waardoor je snel verder wilt lezen om het einde van het verhaal van Eva te weten te komen. Ik had graag nog meer over de experimenten gelezen en geleerd. Dat stuk wordt vrij objectief en zakelijk geschreven, ook al wordt er natuurlijk wel emotie in gelegd. Maar het heeft me nieuwsgierig gemaakt om er meer over te gaan lezen. Na het lezen van het boek heb ik gelijk opgezocht wat Eva allemaal heeft gedaan in haar leven, en wat was zij een indrukwekkende vrouw! Een absolute aanrader, ik geef het boek vier sterren.