Boekrecensie: En de wereld was jong – Carmen Korn

Eind vorig jaar had ik me opgegeven om ambassadeur te zijn voor dit boek bij Uitgeverij Signatuur. Ik was dan ook heel blij en verrast toen ik was uitgekozen! Ik vond de andere historische romanserie van deze auteur ook heel mooi, dus ik was benieuwd naar haar nieuwe serie. Het is het eerste deel van weer een trilogie, dus er komen nog twee delen aan. Hartstikke leuk! In deze recensie leg ik uit wat ik van dit boek vond.

Het boek vertelt de verhalen van drie families: een in Keulen, een in Hamburg en een in San Remo in Italië. Het is 1951 en dus zes jaar na de Tweede Wereldoorlog. Gerda en Heinrich proberen te leven van Heinrichs kunstgalerie in Keulen, terwijl Gerda’s vriendin Elisabeth in Hamburg nog steeds wacht op de terugkomst van haar schoonzoon Joachim uit de oorlog.

Heinrichs zus Margarethe is verhuisd naar San Remo en lijkt een rustig leventje te leiden, maar haar schoonmoeder is veeleisend en bemoeit zich graag met de familie. De drie verhalen nemen je als lezer mee tot en met 1959.

Ik vond dit weer een fijn eerste deel van een nieuwe serie van deze auteur. Ze heeft een fijne schrijfstijl, waardoor je dicht bij de personages staat. Je gaat meeleven met hun zorgen en vreugde en maakt alle familieveranderingen van dichtbij mee. Het boek leest daardoor ook als een trein. Naarmate het boek vorderde, had ik wel het idee dat de telegramstijlzinnetjes die bij deze auteur horen, steeds meer werden, maar verder stoorde dat niet echt.

Het boek draait echt om de omstandigheden net na de oorlog, van mensen die met trauma’s terugkomen of nu nog steeds moeten verwerken. Het gaat om zich staande houden in een tijd van wederopbouw, wanneer er best veel armoede is, ook al is de oorlog al voorbij. Ook komen er veel liefdesrelaties naar voren, wat het boek weer luchtig maakt en een fijne sfeer geeft. Vooral over de personages in San Remo, Margarethe, Bruno en Gianni, vond ik erg leuk om te lezen. Ik ben heel erg benieuwd naar deel 2 van deze serie en geef dit boek vier sterren.