Boekrecensie: When Calls The Heart – Janette Oke

De tv-serie van dit boek, en deze boekenserie, heb ik vorig jaar ontdekt. Ik was er meteen weg van. Het is een kruising tussen Dr. Quinn, medicine woman en Little House on the Prairie, van beide series ben ik groot fan. Toen ik dus ontdekte dat er een boekenserie van deze serie was, ben ik meteen op zoek gegaan naar deel 1. De andere delen zijn nog wat lastig te vinden in het Engels, maar uiteindelijk wil ik ze allemaal lezen. In deze recensie lees je waarom.

Canada, begin twintigste eeuw. Elizabeth Thatcher verhuist van de grote stad naar de frontier om daar aan de slag te gaan als lerares in een klein dorp. Ze neemt de verantwoordelijkheid op zich om een klas vol kinderen van allerlei leeftijden te leren lezen en schrijven, en te vertellen over de wereld.

De taak is nog niet makkelijk met het wennen in haar nieuwe dorp en aan de meer primitievere leefomstandigheden dan in de grote stad. Als ze Mountie Wynn ontmoet van de Royal Canadian Mounted Police, worden de zaken nog wat ingewikkelder. Want wie is deze mysterieuze man?

Dit boek is al net zo leuk als de tv-serie, waarvan ik tot nu toe tweeënhalf seizoen heb gezien. Ik wil nu heel graag verder kijken. Als je bijvoorbeeld fan bent/was van Dr. Quinn, medicine woman, dan is dit boek helemaal jouw ding. Het is een dun boekje, het leest lekker weg, maar het is bovenal een fijn verhaal met mooie momenten. Sommige stukjes zijn ook erg grappig, zoals Elizabeths strijd met de muis in haar leraressenhuisje.

Elizabeths omgang met haar leerlingen is hartverwarmend om te lezen en als lezer krijgen we mooie scènes te lezen, over onder andere de schoolontwikkeling van sommige kinderen. Ik wil zeker nog de andere delen van deze serie lezen, als ik de boeken in het Engels kan vinden. Gelukkig lukt me dat uiteindelijk altijd, haha. Ik geef dit heerlijke verhaal vijf sterren, ik heb ervan genoten.