Boekrecensie: Het recept van dromen – Farina Eden

Vorige maand reageerde ik op een bericht van World of Romance (HarperCollins) dat ik graag dit boek wilde recenseren. Het is een eerste deel van een nieuwe historische romanserie en daar ben ik, zoals jullie wel weten, dol op. Ik kende deze auteur nog niet, dus ik was benieuwd naar haar schrijfstijl. Het tweede deel komt al in het najaar uit, dus je hoeft niet lang te wachten om het verhaal verder te lezen. In deze recensie leg ik uit wat ik van het eerste deel vond.

Duitsland, 1865. De zeventienjarige Hanna helpt mee in de zeepziederij van haar vader en heeft goede ideeën om de productie moderner te maken. Haar vader luistert echter niet naar haar, maar alleen naar haar jongere broer, die een erg zwakke gezondheid heeft.

Hanna valt voor de zoon van de dokter, maar als hij op een lange reis gaat en ze worden gedwarsboomd om samen te zijn, moet Hanna vechten voor haar geliefde. Lukt het haar om de zeepziederij te moderniseren én Louis aan haar zijde te krijgen?

Dit boek is een aanrader als je van de boeken van Corina Bomann en Carmen Korn houdt. De vele personages en de hoofdstukken met wisselend perspectief zorgen voor een vlot verhaal vol intriges en romantiek. De relaties met de vele zorgen nemen een groot deel van het boek in beslag, maar vooral in de tweede helft van het boek krijg je als lezer ook meer informatie over het maken van zeep. Het verhaal is smeuïg gemaakt door de rol van Henriëtte, die Hanna dwarsboomt om bij Louis te zijn.

Ook het verhaal van Sophie, het arme weesmeisje dat opgenomen is door de familie van Henriëtte, heeft een interessante verhaallijn. Ik vond het vooral interessant om te lezen hoe de relaties van Hanna en Sophie zich ontwikkelden en welke kant zij zouden uitgaan. Je merkt de tijdsgeest en de sfeer goed in het boek; in het nawoord legt de auteur nog uit wat zij tijdens haar onderzoek is tegengekomen, hoe de jongelui zich gedroegen in die tijd in dat stadje. Ik ben erg benieuwd naar deel 2 en geef dit eerste deel vier sterren.