Boekrecensie: Hotel Portofino – J.P. O’Connell

Deze maand mocht ik weer meedoen aan een Hebban-leesclub. Dit keer lazen we Hotel Portofino, wat aangeprezen wordt als een boek voor Downton Abbey fans. In deze recensie leg ik uit waarom dat inderdaad zo is.

Italië, 1926. Bella Ainsworth heeft haar droom verwezenlijkt en Hotel Portofino geopend op de Italiaanse rivièra. Ze verwelkomt een hele reeks aan Britse upper class gasten die ieder zo hun eisen heeft. Met haar paar personeelsleden probeert ze het iedereen naar hun zin te maken.

Ondertussen houdt haar man Cecil zich bezig met sluwe plannetjes om zijn status te behouden en geld binnen te krijgen. Hun zoon Lucian wordt gekoppeld aan de rijke jonge dame Rose, met wie hij eigenlijk geen klik heeft. Kan Bella het hotel draaiende houden, terwijl er zo veel om haar heen speelt?

Dit boek is inderdaad een aanrader voor Downton Abbey fans. De hierboven genoemde personages zijn nog maar een greep uit de vele personages die dit boek kent. De eerste 75 bladzijdes zijn dan ook heel verwarrend, want het verhaal springt alle kanten op. Maar als je eenmaal in het verhaal zit en iedereen kent, is het heel prettig dat je na gemiddeld twee bladzijdes weer over een ander personage leest. De hoofdstukken zijn lang, doordat je binnen een hoofdstuk al zo vaak wisselt.

Het middenstuk kabbelt een beetje voort en er is niet echt een duidelijk plot. Het boek heeft de opkomst van het fascisme op de achtergrond, maar het verhaal draait echt om de personages. Het einde laat veel verhaallijnen open, wat me nieuwsgierig maakt naar een tweede deel. Hoe gaat het nu bijvoorbeeld verder met Lucian en Rose? Wat gebeurt er met Alice? Ik heb het idee dat het boek een soort aanloop naar meer is. Ik ben benieuwd, ook naar de gelijknamige tv-serie die volgende maand op tv komt. Als je van veel personages houdt en niet bang bent voor een wat trager plot, dan is dit boek voor jou een aanrader. Ik geef het boek vier sterren.