Boekrecensie: Zeg maar Joe – Martin van Es & Andrew Crofts

Dit is alweer de laatste hebbanbuzz voor het boek ‘Zeg maar Joe’ en dat is natuurlijk de recensie. Ik vond het weer heel leuk om mee te doen, ook omdat het zo’n goed boek was dit keer! Hebban is ook zo’n leuke site met een hoop van dit soort acties. Voor de komende weken kan je bijvoorbeeld meedoen met de Vaderdagactie waarbij je boeken voor je vader kunt winnen. Hartstikke leuk! Maar goed, vandaag geef ik jullie mijn recensie over dit bijzondere boek.

Twaalf seconden lang is het donker op de wereld. Lerares Sophie ziet het op school gebeuren en wanneer het licht weer is teruggekeerd, staat er een onbekende man op het schoolplein. De man zegt Jezus, de Zoon van God, te zijn. Sophie neemt hem mee naar huis en geeft hem onderdak. Er begint een bijzondere relatie, eentje die is vergezeld met bijzondere gebeurtenissen.

Al snel is Joe, hoe Jezus nu wordt genoemd, bekend over de hele wereld en hij gaat in gesprek met twaalf milieuactivisten die al lange tijd hebben nagedacht om de wereld te redden. Joe omarmt hun ideeën, want dat is nu precies waarom hij weer terug op aarde is gekomen. Met de hulp van Sophie en andere mensen spreekt hij de wereld toe om te vertellen hoe ze verder moeten leven. Ook probeert hij de wereldleiders ertoe te bewegen samen te werken. Lukt het Joe om de wereld te veranderen? En hoe lang blijft hij in ons midden?

Ik vond het een heel bijzonder verhaal. De morele boodschap die sterk naar voren komt, is een duidelijk verhaal voor deze maatschappij: werk samen, heb elkaar lief en red de aarde. De personages die worden voorgesteld, komen sterk overeen met de huidige wereldleiders en zijn goed neergezet. De schrijfstijl is vlot, maar daardoor enigszins simplistisch. De politieke boodschap komt ook sterk naar voren, maar het stoort niet.

De relatie van Joe en Sophie was intrigerend om over te lezen. Veel facetten van de liefde kwamen bij hen naar boven en lieten zien wat echte liefde kan zijn. Het gedrag van Joe was zo neergezet dat ik denk dat Jezus echt zo geweest moet zijn. Ik had soms het idee weer terug in de tijd te zijn. De auteurs van dit boek hebben volgens mij werkelijk een plan met dit ‘Joe-project’, maar voor mij blijft het op dit moment een mooi verhaal over hoe het zou zijn als Jezus weer bij ons zou zijn. Een moderne Jezus zou ik best willen ontmoeten. 🙂

Het boek is vanaf nu beschikbaar! Klik hier om het boek te bestellen via Bol.com.