Tijdens mijn lerarenopleiding en ook de twee jaar na het afronden daarvan was ik heel erg aan het zoeken naar mijn passie. Ik wilde wel in het onderwijs werken, maar niet alleen als docent. Ik miste vuur, ik miste spetters, ik miste mijn innerlijke drang naar maatschappelijke betrokkenheid. Een missie! Dat was wat ik nodig had.
Zoektocht naar de juiste masteropleiding
Ik heb toen verschillende masters bekeken, van de eerstegraads lerarenopleiding tot aan orthopedagogiek, maar niets was precies wat ik zocht. Totdat ik in 2016 de cursus Open Boek 2.0 tot leescoördinator bij de bibliotheek volgde. Puur alleen omdat het een cursus was die te maken had met onderwijs en boeken. Want ja, lezen, dat vond ik geweldig om te doen. Mijn beroep moest dus iets met lezen, veel lezen worden.
Na afloop van die cursus wist ik het: leesbevordering, dat wordt mijn passie. En inmiddels bijna vijf jaar later ben ik een enthousiast leesbevorderaar in hart en nieren en kan ik soms (ehm… ) denk ik een beetje drammerig overkomen. Sorry daarvoor! Eenmaal een lezer, dan wil je andere mensen enthousiasmeren.
En hoe mooi is het dat ik tot nu toe al veel kan lezen voor mijn beroep? Als leesbevorderaar, maar ook als tekstcorrector. Hopelijk kan ik in de toekomst schrijfster en eigenaresse van een kinderboekhandel aan die lijst toevoegen, want je moet altijd blijven dromen en hard werken.
Master EN
Maar die passie, die was er nu. Daar moest ik mee verder. Toen vielen de puzzelstukjes ook langzaam op hun plek. Ik vond de master die geheel in het teken stond van goed taal- en leesonderwijs aanbieden: de master Educational Needs, expert taal/dyslexie. Die heb ik afgelopen zomer afgerond en wat heb ik twee jaar lang veel geleerd!
Mijn kennis rondom leesbevordering is mede door deze master enorm gegroeid en ik weet nu wat het betekent om goed taal- en leesonderwijs aan te bieden en hoe dat eruit ziet. Ook het volgen van studiedagen, zoals van Stichting Lezen, Mbo Taalacademie en Levende Talen, bracht mij zoveel informatie over dit onderwerp.
Leven lang leren
En toen was ik plotseling klaar met de master en wilde ik verder leren. Na de cursus Open Boek 2.0 had ik allang gezien dat er een vervolgcursus in de vorm van een post-hbo opleiding is, genaamd Vol van Lezen, specialist jeugdliteratuur. Nog voordat ik mijn masterpapiertje in handen had, heb ik me daarvoor aangemeld. Want tja, ik wist dat ik expert op dit gebied moest worden.
Na de eerste bijeenkomst van Vol van Lezen in oktober kreeg ik een stapel jeugdboeken mee (zie foto) en mag ik het komend schooljaar voor elke bijeenkomst zo’n fijn boek lezen. Wat een straf, zucht haha… Voor woensdag staat leesbevordering gekoppeld aan literatuureducatie en literaire competenties op het programma. Razend interessant en ik heb er nu al heel veel zin in!
De eerste recensie van een jeugdboek kan je al lezen op mijn blog (klik hier) en van het tweede boek komt er binnenkort de recensie. Zoals altijd, veel leesplezier! 🙂
Pingback: Boekrecensie: Yuna’s maan – Hans Hagen – Yours truly, the Storyteller