Boekrecensie: The Christmasaurus and the Winter Witch – Tom Fletcher

Kerst 2020 is alweer voorbij en wat gaan twee dagen dan altijd snel. Nu moeten we weer een jaar lang wachten… Deze kerst heb ik wat winterse en kerstachtige boeken gelezen, wat de sfeer verhoogde en erg fijn was om te doen. Ik heb onder andere dit tweede deel gelezen van een mijn favoriete kinderboekenschrijvers. In deze recensie zal ik uitleggen waarom ik er wederom van genoten heb.

Als de kerstvakantie is begonnen, wordt William Trundle verrast door de Kerstman als hij samen met zijn vader, nieuwe stiefmoeder Pamela en stiefzus Brenda een tour op de Noordpool krijgt. Hij ziet daar ook weer zijn beste maatje de Christmasaurus. De Kerstman geeft iedereen een magische wens en aan William nog een speciale boon waaruit een kerstcadeau kan groeien.

Als Brenda echter deze magische boon meeneemt naar haar vader, de gemene speelgoedverkoper die kerst haat, heeft dit ernstige gevolgen voor het bestaan van kerstmis, en moeten William, Brenda en de Christmasaurus alles op alles zetten om kerstmis, de Kerstman en alle elven te redden.

Ik heb werkelijk waar genoten van dit jeugdkerstboek! Wat een heerlijk verhaal en wat goed bedacht allemaal. Meestal vind ik een tweede deel niet beter dan het eerste boek, maar ik denk dat ik deze beter vind dan The Christmasaurus. Het is een vlotter, avontuurlijker verhaal waarin veel gebeurt. Ook zit er veel goed verzonnen magie in dit boek, zoals de magische wensen en boon.

Het tijdreizen door de Winter Witch zit ook goed in elkaar en alles past perfect aan het eind. De schrijfstijl is weer prettig en je vliegt door het verhaal heen, ondanks dat het best een dik kinderboek van zo’n 400 bladzijdes is. De auteur gebruikt grapjes en de illustraties zijn ook weer prachtig. Samen met de magie van kerst, de wonderlijke omschrijvingen van de Noordpool en Elfville en de favoriete kersttrui van Bob, William’s vader, is het verhaal helemaal compleet en geef ik dit boek vijf sterren.

Vrolijk kerstfeest allemaal (want dat is het toch elke dag 🙂 )!

Lees hier mijn recensie van het eerste deel terug.
Bestel hier de Engelse versie van het boek via Bazarow!