Boekrecensie: Piranesi – Susanna Clarke
Boekrecensie: Piranesi – Susanna Clarke

Boekrecensie: Piranesi – Susanna Clarke

Mijn zwager heeft jaren geleden het eerste boek van deze auteur vertaald naar het Nederlands, dus toen ik zag dat er een tweede boek van haar was uitgekomen, leek het me heel erg leuk om dit boek te gaan lezen. Haar eerste boek is helaas alleen nog maar tweedehands te vinden, dus daar moet ik naar op zoek. In deze recensie vertel ik waarom je zo nieuwsgierig moet zijn naar dit boek.

Piranesi woont in het Huis dat een plek is met oneindig veel gangen en kamers en waar hij gezelschap heeft van standbeelden. Hij kent alle vertrekken en hoe de getijden in het huis komen en gaan. Hij weet hoe hij aan voedsel moet komen en ontmoet de Ander elke dinsdag en donderdag. Deze helpt hij met zijn wetenschappelijk onderzoek naar de Grote Kennis.

Piranesi begint boodschappen in het huis te vinden; berichten van andere mensen dan die hij kent. Is de wereld van het Huis wel de enige Wereld die er is? Piranesi gaat op ontdekkingsreis in zijn dagboeken en begint al lezend steeds meer eindjes aan elkaar te knopen. Wie zal hij ontmoeten uit de andere wereld?

Aan het begin moest ik heel erg wennen aan de schrijfstijl en alle informatie die ik kreeg. Ik kon me geen goed beeld vormen van het Huis, alleen van de personages. Na honderd bladzijdes komt het verhaal pas echt goed op gang en worden er een aantal vragen langzaamaan beantwoord. De eerste twee delen zijn heel verwarrend, maar daarna begon ik me het Huis voor te stellen als een magische wereld met lagen van kamers en zeeën.

De laatste vier delen van het boek zijn heel verhelderend en geven antwoord op al mijn vragen over het personage; hoe is hij daar gekomen, wat is zijn levensdoel, wie is hij überhaupt? Het is best een mythisch en surrealistisch verhaal en ik denk dat ik nog niet helemaal alles begrijp over de creatie van die andere, magische wereld. Maar ik vond de verhaallijnen wel heel goed bedacht en alles kwam aan het eind samen. Het zal wel een boek zijn waar ik over blijf nadenken en dat ik misschien nog wel eens herlees. Ik ben sowieso nu heel erg benieuwd naar haar andere boek en geef dit boek vier sterren.

En niet geheel onbelangrijk, de cover is gemaakt van zó fijn materiaal en de rug van het boek kan je daarom ook niet breken, ideaal! Alle boeken moeten in zulke omslagen komen, haha.