Boekrecensie: Viktor – Judith Fanto
Boekrecensie: Viktor – Judith Fanto

Boekrecensie: Viktor – Judith Fanto

Vorig jaar bedacht ik om een leesclub op mijn werk op te richten om de leescultuur op onze school aan te wakkeren. Lezende docenten zorgen immers voor lezende studenten. Ideale leesbevordering! Ik plaatste een oproep via ons intern portaal en kreeg ruim twintig reacties, wauw! En gedurende deze maand dat we het boek lezen, kreeg ik nog zo’n tien reacties van collega’s die over de leesclub hadden gehoord en willen aanhaken, of misschien bij een volgende ronde. Het is dus nu al een groot succes waar ik heel blij mee en trots op ben.

Ik koos dit boek, omdat het vrij actueel is, een prijs heeft gewonnen, gebaseerd is op een echt persoon en in het genre ‘oorlog & verzet’ ligt, wat veel van onze studenten vaak interessant vinden. Vorige week las ik hem een week vóór het leesschema al uit (hij was spannend én ik ben de voorzitter van de leesclub, dus ik moet wel wat kunnen voorbereiden), dus ik vertel vandaag al wat ik ervan vond.

De eerste verhaallijn speelt zich af rondom Viktor Rosenbaum en zijn Joodse familie in Wenen waar de nazi’s Oostenrijk zijn binnengevallen en het Joodse volk het leven zuur maakt. Viktor is een flierefluiter en heeft verschillende vriendinnetjes, maar zorgt ook voor zijn familie en voor de mensen om hem heen als de situatie verslechtert.

In 1994 in Nijmegen onderzoekt Geertje Rosenbaum waarom er maar weinig wordt verteld over haar oudoom Viktor. Ze leert bij over het jodendom en gaat op ontdekkingstocht over het lot van Viktor. Waarom kwam hij in de gevangenis terecht? Wat is het familiegeheim?

Wat een mooi debuut! Het is een prettig leesbaar boek met een hele fijne schrijfstijl. Het boek heeft veel personages en allemaal komen ze genoeg aan bod. Je leert ze allemaal kennen, waardoor je gaat meeleven met hun lot. Als lezer weet je wat er gaat gebeuren en het is beklemmend om te lezen hoe goed van vertrouwen deze familie was. Het boek brengt een mooi stukje tijdsgeest met zich mee, wat een andere dimensie geeft aan dit genre.

Het verhaal kent verschillende lagen en thema’s. Je leest vooral over het zoeken naar identiteit van Geertje, maar vooral ook van Viktor, maar dan door de lezer. Het was interessant om over de Joodse gebruiken, tradities en feesten te lezen. De woordenlijst achter in het boek helpt enorm en ook naar de stamboom voorin heb ik regelmatig teruggebladerd. Het enige wat ik miste, was een jaartal bij de delen. Dit had voor wat minder puzzelen bij het lezen gezorgd, ook al maakte het me nu alert en actief bij het lezen. Ik geef dit boek vier sterren.